Innowacje wsparciem dla pacjentów - Neuron na migrena.pl

2024-07-15 0:03 Tekst sponsorowany

Nowoczesne technologie odgrywają coraz istotniejszą rolę w edukacji pacjentów na temat chorób. Internetowe serwisy umożliwiają dostęp do rzetelnych informacji i aktualności, a mobilne aplikacje od już kilku lat pozwalają np. na śledzenie postępów w leczeniu czy przypominają o zażywaniu leków.

neuron
Autor: materiały prasowe

Kolejne możliwości przynosi wykorzystanie sztucznej inteligencji – jak ma to miejsce w przypadku nowego projektu firmy Teva. Jest nim Neuron, asystent AI dostępny na stronie migrena.pl. Zapewnia on wsparcie dla osób z migreną, sprawnie dostarczając im wiarygodne informacje, a pracownikom służby zdrowia pozwala dodatkowo na szybkie zapoznanie się z wytycznymi dotyczącymi terapii.  

Rozmowa z Katarzyną Furowicz, która w Teva Pharmaceuticals Polska zarządza działaniami marketingu digital i nowymi technologiami. 

- O migrenie słyszeli chyba wszyscy, ale nadal pozostaje ona chorobą mało znaną i przez to rzadko leczoną.

KF: Niestety, tak. A przecież istnieją innowacyjne terapie, dzięki którym chorzy mogliby żyć bez bólu. W eliminowaniu objawów choroby, ale też krzywdzących opinii na jej temat z pomocą przychodzą lekarze. Dlatego warto, by mieli dostęp do intuicyjnych i rzetelnych źródeł na temat dostępnych terapii.  

- A czy Neuron w tym pomoże?

KF: Jestem przekonana, że będzie bardzo pomocny wszystkim zainteresowanym tematem migreny. Celem tego rozwiązania jest wsparcie użytkownika, który odwiedza stronę internetową migrena.pl, poprzez kontekstową analizę treści w serwisie i szybkie udzielenie odpowiedzi na pytania wraz z dostarczeniem listy źródeł, czyli referencji.

- A jak kogoś przekonać do AI? Szczególnie kogoś nastawionego sceptycznie. 

Warto przypomnieć, że kiedyś podobne wątpliwości były wyrażane wobec internetu i tego, czy w ogóle jest przydatny. Dzisiaj mało kto może sobie wyobrazić życie czy pracę bez dostępu do sieci. Myślę, że podobnie będzie z AI. Trzeba po prostu krok po kroku budować zaufanie do sztucznej inteligencji – a najważniejsza w tym jest odpowiednia edukacja. Musimy szerzyć wiedzę o nowych technologiach i przekonywać do niej kolejne osoby. 

- W szerzeniu wiedzy o migrenie z pewnością nie pomaga wiele towarzyszących jej mitów czy lekceważących komentarzy pod adresem cierpiących na ataki migrenowe. Temu wyzwaniu wychodzą naprzeciw innowacyjne technologie oraz sam Neuron. Na czym on polega?

KF: Neuron jest asystentem strony migrena.pl, który doskonale zna bazę wszystkich treści w niej zawartych i odpowiada na pytania użytkowników, chcących dowiedzieć się więcej o migrenie. Asystent formułuje swoje odpowiedzi, wspierając się mechanizmami sztucznej inteligencji, aby brzmienie przekazywanych informacji było jak najbardziej przyjazne użytkownikowi. Dzięki temu, zarówno pacjent, jak i lekarz, którzy skorzystają z tej funkcji, sprawnie otrzymają odpowiedź rzetelną merytorycznie oraz zwięzłą i zgrabną językowo. 

neuron
Autor: materiały prasowe Katarzyna Furowicz Starsza Kierowniczka Działu Marketingu Cyfrowego, Teva Pharmaceuticals Polska

- Skąd pomysł na stworzenie serwisu z asystentem AI? 

KF: W obecnym świecie wiemy już, że dostęp do informacji to nie wszystko – pacjenci muszą być pewni, że wiedza, którą pozyskują z różnych źródeł, jest w 100% wiarygodna. A przy tym tradycyjne metody komunikacji nie zawsze są wystarczająco efektywne – dlatego zdecydowaliśmy się postawić na sztuczną inteligencję. Żeby lepiej adresować potrzeby naszych użytkowników, wybraliśmy format asystenta AI – wszystko po to, by ułatwić dostęp do rzetelnej edukacji. 

- Jest już kilku asystentów AI w internecie – czym różni się od nich Neuron? 

KF: Różnica jest przede wszystkim w mechanizmie działania. Nasz asystent – w przeciwieństwie do wielu innych, wykorzystywanych zarówno na stronach, jak i w aplikacjach – nie jest zwykłym czatbotem do zadań czy konwersacji. Wykorzystujemy pełne możliwości sztucznej inteligencji, aby wszystkie interakcje internautów z Neuronem miały jak najbardziej ludzki charakter. Dzięki temu Neuron nie zmyśla, jeśli czegoś nie wie. 

Kolejną, dużą zaletą naszego asystenta AI jest to, że można zadawać mu pytania o każdej porze dnia i nocy. Dostępność pozwala na przekazywanie informacji pacjentom na ich zasadach – bo nie tylko mogą sami wybrać porę na zadania pytania, ale i nie muszą czekać na odpowiedź. Neuron w czasie rzeczywistym przetwarza bardzo duże ilości danych, dzięki temu jego odpowiedzi są precyzyjne i zawsze aktualne.

- Czy stworzenie asystenta w takiej formie, jaką ma Neuron, było trudne? 

KF: Oczywiście, skoro rzetelność i bezpieczeństwo informacji były kluczowe dla sukcesu tego projektu – dbałość o to od początku była dla nas głównym wyzwaniem. Musieliśmy stworzyć Neurona w zgodzie z polskim prawem, które szczególnie w tematach medycznych potrafi być bardzo restrykcyjne. Wymagająca okazała się dla nas także finalizacja procesu akceptacji medycznej – przez to, że Neuron jest bardzo innowacyjny, musieliśmy stworzyć do tego projektu całkowicie nowe procedury. Ale dzięki tym wszystkim staraniom zapewniamy użytkownikom najwyższą jakość i bezpieczeństwo. 

- Jakie są przyszłe plany na rozwój Neurona? 

KF: Naszym kolejnym krokiem będzie integracja Neurona z innymi narzędziami zdrowotnymi. Chcemy stworzyć kompleksowy system wsparcia dla osób borykających się z migreną i oferować jeszcze bardziej zaawansowane funkcje.    Tak naprawdę z dnia na dzień znajdujemy miejsca na naszych innych stronach internetowych, gdzie moglibyśmy wdrożyć podobne mechanizmy. Zależy nam na tym, aby jak najwięcej pacjentów i lekarzy oraz farmaceutów mogło wyszukiwać rzetelne informacje z pomocą asystenta AI. Na naszym celowniku jest też opieka koordynowana, która jednak wymaga jeszcze głębszego wejścia w temat.   A w przyszłości może nawet uda się Neuronowi wspomagać pacjentów spoza Polski? Na pewno o tym myślimy. 

- Czy w przyszłości AI będzie mogło pomagać pacjentom z innymi problemami? 

KF: Każdy pacjent zasługuje na wsparcie i zrozumienie – szczególnie w trudnych momentach swojego życia. A ja chciałabym, żeby każdy pacjent takie wsparcie otrzymywał. I choć maszyna czy sztuczna inteligencja nigdy nie zastąpi człowieka, to może oferować coś, czego jest nam po prostu brak. Może pomagać, gdy nie mamy czasu – albo gdy potrzebujemy odpowiedzi na już. AI może też usprawnić komunikację na linii pacjent-lekarz – i to z korzyściami dla każdego. I to byłby prawdziwy Asystent Zdrowienia!

Teva Pharmaceuticals to światowy lider rynku farmaceutycznego z szerokim portfolio wykraczającym poza standardowe kategorie leków. Wykorzystujemy naszą specjalistyczną wiedzę w zakresie leków generycznych i intensyfikujemy prace nad innowacjami, aby dalej przyczyniać się do rozwoju i zwiększenia dostępu do nowoczesnej medycyny. Od ponad 120 lat Teva działa z nieustającym zaangażowaniem na rzecz poprawy zdrowia. Każdego dnia blisko 37 000 pracowników firmy na 60 rynkach przesuwa kolejne granice innowacji i nauki, dostarczając wysokiej jakości leki, które pomagają poprawić stan zdrowia milionów pacjentów. Więcej informacji – teva.pl

COPUZ to niezależna agencja digital marketingowa, która od ponad 14 lat tworzy nieszablonowe i zaawansowane technologicznie projekty. COPUZ specjalizuje się w najbardziej wymagających kampaniach, przygotowując precyzyjne analizy, kompleksowe strategie oraz nowoczesne kreacje. Zespół ponad 20 ekspertów realizuje projekty w Polsce i za granicą wykorzystując wieloletnie doświadczenie, wiedzę i stały dostęp do najnowszych rozwiązań technologicznych.