PRACA W DOMU – jak zachować równowagę na linii praca-życie
Teraz pracujesz u siebie w domu. Nareszcie jesteś panem samego siebie. Pozbyłaś się stresu związanego z uciążliwymi dojazdami do pracy, stania w korkach lub tłoku w autobusie. Nie masz już nazbyt wymagającej szefowej lub zrzędzącego dyrektora. Jednak pomimo wielu zalet, praca w domu nie wolna od wad. Dowiedz się jakie trudności czyhają na osoby pracujące w domu i jak sobie z nimi poradzić.
Spis treści
- 1. Nie rezygnuj z kontaktów z innymi ludźmi
- Praca - zgubne nawyki
- 2. Przywiązuj uwagę do tego jak się ubierasz
- 3. Nie popadaj w zwątpienie
- 4. Zbuduj sieć przyjaciół i dobrych znajomych
- 5. Stwórz emocjonalny dystans między tobą a pracą
- 6. Nie spędzaj „weekendów w pracy”
Pracując w domu jesteś panem własnego czasu. Ale czy na pewno wszystko gra? Zwróć uwagę na swoje codzienne zachowania, bo niektóre z nich na dłuższą metę mogą działać destruktywnie na twoje samopoczucie. Okazuje się, że w wielu kwestiach praca z domu bywa bardziej uciążliwa, niż codzienne wychodzenie do biura.
1. Nie rezygnuj z kontaktów z innymi ludźmi
Praca w biurze zmuszała do bycia w określonym środowisku, posiadania znajomych, wymiany myśli, ploteczek na korytarzu. Czy teraz też utrzymujesz kontakty z innymi?
Praca - zgubne nawyki
Psychologowie twierdzą, że dla zdrowia naszej psychiki powinniśmy podtrzymywać kontakty z innymi ludźmi. Ktokolwiek by to nie był – sąsiadka, rodzice kolegów twoich dzieci – pamiętaj, że rozmowa z ludźmi dodaje energii i wzmacnia twoją motywację do pracy i życia.
A może pracujesz od rana do wieczora przez internet i masz już tylko znajomych wirtualnych, którzy w dodatku służą ci tylko do „celów służbowych”?
2. Przywiązuj uwagę do tego jak się ubierasz
Może wyda ci się to dziwne, bo przecież marzyłaś o tym, by pracować w piżamie, albo chodzić w rozciągniętym dresie zamiast na szpilkach. Ale przecież jesteś w pracy! Strój wpływa na nasze samopoczucie i produktywność. Jeśli biurowy garnitur dodaje ci animuszu, włóż go, nawet jeśli nikt na ciebie nie patrzy.
3. Nie popadaj w zwątpienie
Kiedy pracowałaś w biurze i jakieś zadanie sprawiało ci trudności, mogłaś zawsze podyskutować o tym z innymi kolegami, wyżalić się lub nawet zasięgnąć rady. Gdy jesteś sama, a zadanie nie układa się po twojej myśli, najczęstszą reakcją jest samooskarżanie i rosnące zniechęcenie. Zamiast obwiniać siebie lub wpadać w dołek, oderwij się i wykonaj jakąś czynność, która daje natychmiastowy rezultat. Umyj naczynia, wytrzyj stół. Zanotuj, co poszło nie tak, by w wolnym czasie to przemyśleć, a może z kimś przegadać.
4. Zbuduj sieć przyjaciół i dobrych znajomych
Potrzebujesz przyjaciół, którzy będą cię wspierać, do których będziesz mogła udać się po poradę. Jeśli spotkasz nowych ludzi, a ktoś wyda ci się dobrym kandydatem do uczestniczenia w twojej „grupie wsparcia”, nie wahaj się go o to poprosić. Szczerość jest w cenie.
5. Stwórz emocjonalny dystans między tobą a pracą
Pracujesz w domu, na tej samej powierzchni, gdzie prowadzisz też życie prywatne, rodzinne i towarzyskie. Umów się ze sobą, że kończysz zawsze o 17.00. Jeśli nie masz oddzielnego pokoju do pracy, chowaj codziennie po pracy swój komputer i papiery i resztę czasu spędzaj w innej przestrzeni twojego mieszkania.
6. Nie spędzaj „weekendów w pracy”
W wolne dni zapomnij o zawodowych obowiązkach, a jeśli już koniecznie musisz coś pilnie przygotować, ustal, że najpierw przyjemnie spędzisz czas z przyjaciółmi i rodziną, a pracą zajmiesz się później i tylko przez określony czas. Pracując w domu łatwo popaść w pracoholizm.
Porady eksperta