Zdrowie jest trendy - rozmowa z psychoonkolog Adrianną Sobol

2021-08-24 8:28

Zdrowie jest trendy – o stosunkowo nowej modzie na zdrowy styl życia, profilaktyce nowotworowej i kampaniach, mających na celu budowanie świadomości społeczeństwa i zachęty do regularnego wykonywania badań profilaktycznych opowiada Adrianna Sobol, psychoonkolog, Członek Zarządu Fundacji OnkoCafe Razem Lepiej.

zdrowie
Autor: Getty Images
  • Czy to prawda, że w ostatnich latach zauważalna jest zmiana naszego trybu życia na bardziej zdrowy?

A.S.: Oczywiście, ostatnio zdecydowanie bardziej dbamy o siebie i o swoje zdrowie – możemy mówić, że modne stało się zdrowe odżywianie, uprawianie sportu, rezygnacja z papierosów. To bez wątpienia bardzo zdrowa moda, która przekłada się na lepszą jakość naszego życia.

Co jeść, aby uniknąć raka?
  • Czy taki trend realnie przekłada się także na to, że coraz rzadziej chorujemy – również na choroby nowotworowe?

A.S.: Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna są niezwykle ważne w profilaktyce nowotworowej, to nie ulega wątpliwości, ale nie są wystarczające, abyśmy mogli mówić z czystym sumieniem, że realizujemy wszystkie zalecenia profilaktyczne. Aby tak było, nasz zdrowy styl życia musi obejmować także  systematyczne badania diagnostyczne. Przynajmniej raz w roku powinniśmy wykonać te najbardziej podstawowe: morfologię, OB, stężenie glukozy we krwi i badanie ogólne moczu, raz do roku każda kobieta powinna poddać się badaniu ginekologicznemu i zbadać cytologię.

Każdy z nas powinien systematycznie takie badania wykonywać, również w sytuacji, kiedy nie obserwuje u siebie żadnych niepokojących objawów. W momencie, kiedy takie objawy nastąpią jak najszybciej należy konsultować je z lekarzem. 

Zalecenie profilaktyki i systematycznych badań w dużym stopniu dotyczy kobiet, ponieważ naszą kobiecą specyfiką jest właśnie to, że zazwyczaj z wielką troskliwością dbamy o swoich najbliższych, natomiast zbyt rzadko poświęcamy uwagę sobie. Tymczasem zawsze namawiam kobiety do tego aby znalazły właściwy balans – aby nie przestając dbać o dzieci, partnerów i innych członków rodziny zadbały także o siebie.

Często posługuję się tutaj metaforą, która bardzo dobrze oddaje tę sytuację: najpierw załóż maskę tlenową sobie, dopiero potem martw się o resztę – w przeciwnym wypadku nie pomożesz nikomu, łącznie ze sobą.   

Krótko mówiąc: bądźmy modni – żyjmy zdrowo. A zdrowe życie to poza sportem i zdrowym odżywianiem również niezwykle ważna profilaktyka: systematyczne badania i wizyty u lekarza. 

  • Jakie działania prowadzicie, aby docierać z tym przekazem do społeczeństwa?

A.S.: Staramy się popularyzować trend na zdrowe życie realizując szereg akcji społecznych. Jedną z nich jest trwająca właśnie kampania Breasfit. Kobiecy biust. Męska sprawa., w ramach której prowadzimy w całej Polsce warsztaty profilaktyki raka piersi.

Docieramy z nimi do wsi i małych miejscowości, gdzie dostęp do informacji jest znacznie trudniejszy niż w dużych miastach, mówimy kobietom o tym jak istotna jest profilaktyka, uczymy je samodzielnie badać piersi, ostrzegamy,  jakich sygnałów, wysyłanych przez nasze ciało absolutnie nie możemy bagatelizować.

Dodatkowo, podczas każdego z warsztatów szkolimy Ambasadorki Breasfit, które wyposażone przez nas w wiedzę i profesjonalny fantom do badania piersi uczą profilaktyki kolejne kobiety w swoim regionie. Dzięki wsparciu jednego z naszych partnerów: Philips Foundation możemy także przekazać uczestniczkom warsztatów i innym mieszkankom miejscowości, gdzie dostęp do badań diagnostycznych jest trudniejszy niż w dużych aglomeracjach vouchery na bezpłatne badania usg piersi, które jest jednym z ważniejszych badań w profilaktyce nowotworowej. 

A.S.: W naszej kampanii nie ograniczamy się geograficznie - do małych miejscowości docieramy z edukacją na temat profilaktyki, natomiast do całego społeczeństwa adresujemy nasz charytatywny kalendarz Power of Community, który jest jednym z elementów kampanii.

Kalendarz prezentuje ideę wspierania kobiet w profilaktyce raka piersi przez mężczyzn. Ambasadorami akcji są Polscy sportowcy, którzy występują na umieszczonych w kalendarzu zdjęciach, promują ideę systematycznych badań i deklarują swoje wsparcie dla kobiet w tym zakresie. 

Tak naprawdę musimy pamiętać, że moda na zdrowe dotyczy każdego: kobiet i mężczyzn, starszych i młodszych, mieszkańców dużych miast i małych miasteczek, przedstawicieli różnych zawodów.

Bardzo pozytywnym zjawiskiem, które ostatnio obserwuje jest focus na zdrowie wśród pracodawców, którym zależy na zdrowiu osób, które zatrudniają. W firmach coraz częściej mówi się o profilaktyce, organizuje się szkolenia w tym zakresie a informacje na ten temat przekazuje się pracownikom za pomocą komunikacji wewnętrznej. Duże korporacje często są również partnerami kampanii społecznych promujących zdrowie.

  • Czy moda na zdrowie to trwałe zjawisko i czy będzie się rozwijać? 

A.S.: Trzymam kciuki, żeby tak było. Kompleksowe i racjonalne dbanie o zdrowie to chyba jedyny z trendów, który jest niezwykle wymierną inwestycją – dzięki niej możemy zyskać długie i zdrowe życie. 

Adrianna Sobol psycholog, wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
Adrianna Sobol, psychoonkolog, wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
Psychoonkolog i wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w Zakładzie Profilaktyki Onkologicznej. Pracuje w Szpitalu Onkologicznym LuxMed Onkologia w Warszawie. Jest członkiem Zarządu Fundacji OnkoCafe - Razem Lepiej, psychoterapeutką i założycielką Centrum Wsparcia Psychologicznego Ineo. Stworzyła platformę szkoleniową online Zdrowie zaczyna się w głowie. Autorka licznych publikacji z dziedziny psychoonkologii i psychologii zdrowia. Współautorka książki "Oswoić raka. Inspirujące historie i przewodnik po emocjach" (Znak, 2020). Występuje jako ekspertka w programach telewizyjnych, współtworzy akcje i kampanie społeczne. Prowadzi liczne szkolenia i warsztaty z zakresu psychologii i rozwoju osobistego.