To nie jest normalne, że boli. Masz prawo nie cierpieć już w karetce. RPP przypomina
Leczenie bólu jest podstawowym prawem każdego chorego- przypomina Rzecznik Praw Pacjenta i podkreśla, że obowiązek uwalniania ludzi od cierpienia nie spoczywa dopiero na specjalistycznych poradniach. Bólem ma się zająć lekarz POZ i zespół ratownictwa medycznego w karetce. Możliwe, że konieczne będzie specjalistyczne leczenie, wyznaczenie konkretnej ścieżki postępowania, żeby z bólem wygrać, ale walczyć z nim mają wszyscy medycy, którym pacjent zgłasza problem.
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że od 6 lutego 2022 roku obowiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia wprowadzające standardy organizacji leczenia bólu u pacjentów w warunkach ambulatoryjnych. Nakładają one na lekarzy obowiązek oceny, monitorowania i właściwego leczenia bólu przewlekłego. Przepisy wskazują, że leczenie ma się zacząć już na etapie wizyty w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. A w karetce? Rzecznik Praw Pacjenta właśnie podsumował akcję dotyczącą leczenia bólu w Zespołach Ratownictwa Medycznego i zaproponował podjęcie działań służących podniesieniu komfortu i poprawieniu jakości życia pacjentów zmagających się z bólem.
Nie musi boleć - egzekwujcie swoje prawa
"Pod koniec potwornie cierpiała", "Wył z bólu", "lekarz nie chciał przepisać opioidów, żeby się nie uzależnił" - zdecydowanie zbyt często słyszymy takie relacje w kontekście polskich pacjentów. prawo jest po stronie chorego, a współczesna medycyna pozwala ból pokonać, tylko konieczne jest dobranie odpowiedniej metody i rzetelna wiedza.
Więcej na ten temat: Strach przed morfiną podsycali nawet lekarze. Faktycznie "dobija" pacjentów?
- W Polsce nie ma adekwatnego leczenia bólu, szczególnie na wsiach. Te ośrodki miejskie, w których są hospicja i prężnie działające fundacje, jeszcze trzymają pewien poziom, ale na wsiach? Obraz nędzy i rozpaczy - stwierdziła w rozmowie z Poradnikiem Zdrowie Katarzyna Kałduńska, pielęgniarka hospicyjna.
Rzecznik Praw Pacjenta kontroluje karetki
Rzecznik Praw Pacjenta przeanalizował dane statystyczne, zebrane na podstawie analizy wyjazdów Zespołów Ratownictwa Medycznego (ZRM), a dotyczące ilości użytych środków przeciwbólowych.
Chociaż RPP w swoim sprawozdaniu nie stwierdza tego wyraźnie, najpewniej wyniki okazały się niepokojące. Do Ministerstwa Zdrowia trafiło bowiem pismo z propozycją konkretnych działań, które mają służyć podniesieniu komfortu pacjenta oraz lepszej realizacji jego prawa do leczenia bólu. Zalecane jest:
- Zapewnienie możliwości kształcenia podyplomowego dla pracowników Zespołów Ratownictwa Medycznego z zakresu postępowania przeciwbólowego;
- Możliwość zastosowania metoksyfluranu w analgezji przedszpitalnej w ramach farmakoterapii ZRM (powyższe stosowane jest w opiece przedszpitalnej poza granicami Polski).
- Możliwość opublikowania przez Ministerstwo Zdrowia dobrych praktyk leczenia bólu u osób dorosłych w podstawowych Zespołach Ratownictwa Medycznego - w formie kieszonkowej lub elektronicznej, dostępnej na tabletach Zespołów Ratownictwa Medycznego.
RPP po stronie pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec na konferencji prasowej podkreślał, jak istotne jest wprowadzenie skutecznej ścieżki leczenia bólu, nadzorowanie wprowadzania zmian w placówkach i edukacja pacjentów. Ci ostatni powinni pamiętać, żeby dobrze przygotować się do każdej wizyty lekarskiej - dokładnie zrelacjonować lekarzowi, od kiedy towarzyszy ból, jakie są jego objawy i jakie leki były wcześniej stosowane.
Rzecznik Praw Pacjenta deklaruje, że stale monitoruje wdrażanie standardu organizacyjnego i reaguje na wszystkie sygnały pacjentów. Masz problem? Sprawdź go i napisz do redakcji, jak było. Nasz adres mailowy: [email protected]
Tak skontaktujesz się z Rzecznikiem Praw Pacjenta:
- dzwoniąc na bezpłatny numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 – czynnej od pn. do pt. w godz. 8:00–18:00. To najszybszy sposób kontaktu
- pisząc mail na adres [email protected]
- kontaktując się poprzez czat, który dostępny jest na stronie internetowej www.gov.pl/rpp