Jak wezwać pogotowie ratunkowe? Co powiedzieć, wzywając pogotowie ratunkowe?
Wezwanie pogotowia jest konieczne, gdy zagrożone jest zdrowie i życie, np. doszło do wypadku, nastąpił zawał serca czy atak astmy. Wybierając numer alarmowy pogotowia ratunkowego, przygotuj się do odpowiedzi na pytania, które zada ci dyspozytor pogotowia. Jak wezwać pogotowie ratunkowe? Co powiedzieć, wzywając pogotowie ratunkowe?
Wezwanie pogotowia jest proste - wystarczy zadzwonić pod jeden z bezpłatnych numerów telefonów pogotowia ratunkowego: 999 lub, z komórki, 112. Słuchawkę podniesie dyspozytor, który zada ci na pewno kilka/kilkanaście pytań.
Wezwanie karetki: o co zapyta dyspozytor pogotowia?
- imię i nazwisko,
- krótki dokładny opis sytuacji: co się stało ile osób wymaga pomocy, jakie są obrażenia, objawy i w jakim wieku są osoby które potrzebują pomocy,
- dokładny adres, najkrótsza droga dojazdu,
- miejsce oczekiwania na karetkę: jeżeli to możliwe - podać miejsce charakterystyczne - szkoła, przystanek autobusowy, kościół, posterunek policji itp.).
- numer telefonu osoby wzywającej,
Wezwanie karetki: gdzie przewożony jest pacjent?
Pacjent przewożony jest przez pogotowie ratunkowe zazwyczaj do najbliższego szpitala. Pacjent może być przewieziony na własne życzenie również do innego szpitala pod warunkiem, ze są w nim wolne miejsca i znajduje się on w rejonie, który obsługuje dana karetka.
Do karetki może z chorym wsiąść jedynie osoba opiekująca się chorym dzieckiem lub osobą chora psychicznie.
Za wezwanie pogotowia ratunkowego nie zapłacisz, jeśli masz ubezpieczenie zdrowotne. Opłatom podlegają natomiast wyjazdy do osób nie ubezpieczonych, transporty chorego do szpitala bez zlecenia,
transport chorego do szpitala na zlecenie lekarza POZ, częściowo lub w całości - zgodnie z określonym stopniem niepełnosprawności osoby transportowanej