Czy lek można zwrócić do apteki?
Zwrot leków i wyrobów medycznych nie jest wcale taki prosty. Robiąc zakupy w aptece, warto mieć świadomość istnienia odrębnych przepisów regulujących kwestię ich ewentualnego zwrotu lub wymiany. Pod tym względem apteka zasadniczo różni się od zwykłego sklepu.
Spis treści
- Najważniejsze jest bezpieczeństwo
- Czasem liczy się dobra wola
- Zobacz, na czym polega opieka farmaceutyczna
Zwrot leku lub wyrobu medycznego pacjenci najczęściej tłumaczą zmianą terapii, szybszym wyzdrowienie albo zwykłym nieporozumieniem. Niestety, nie jest to takie proste. Pacjent ma prawo oddać zakupiony w aptece produkt leczniczy lub wyrób medyczny, domagając się zwrotu pieniędzy, jedynie w dwóch przypadkach – z powodu wady jakościowej danego artykułu lub jego niewłaściwego wydania. W każdej innej sytuacji farmaceuta nie może uznać reklamacji.
Najważniejsze jest bezpieczeństwo
Ograniczenie prawa zwrotu leków i wyrobów medycznych do apteki wynika przede wszystkim z kwestii bezpieczeństwa, bowiem uniemożliwia ono wprowadzanie do ponownego obiegu preparatów zwróconych przez pacjentów.
System dystrybucji leków i ich droga od producenta do apteki i pacjenta podlegają ścisłej kontroli. Źródło pochodzenia takiego produktu jest udokumentowane, a warunki przechowywania i transportu stale monitorowane. To gwarantuje ich bezpieczeństwo i możliwość błyskawicznego interweniowania w sytuacji nieprawidłowości zagrażających życiu i zdrowiu pacjentów. Dzięki temu systemowi pacjent kupujący lek w aptece nie musi się martwić o jego jakość i bezpieczeństwo. Przyjęcie zwrotu leku od pacjenta i jego ponowne wprowadzenie do obrotu przez aptekę uniemożliwia tę kontrolę i sprawia, że farmaceuta nie jest w stanie zagwarantować jego jakości. Nie wiadomo bowiem, w jakich warunkach lek był przechowywany przez pacjenta (temperatura, wilgotność, nasłonecznienie). Dlatego ponownie odsprzedany lek może stanowić ryzyko dla życia lub zdrowia kolejnego nabywcy i jest zabroniony przez prawo farmaceutyczne. Temu właśnie służy ograniczenie prawa zwrotu leków i wyrobów medycznych jedynie do sytuacji, gdy mają one wadę jakościową (uszkodzone opakowanie, przeterminowanie, wygląd budzący wątpliwości co do bezpieczeństwa) lub zostały niewłaściwie wydane (pomyłka pracownika apteki). W takich sytuacjach apteka zwraca produkt do hurtowni w celu jego reklamacji lub utylizuje na swój koszt.
Czasem liczy się dobra wola
Wspomnianym przepisom nie podlegają inne, zakupione w aptece produkty. W przypadku sprzętów medycznych, środków spożywczych, kosmetyków i suplementów diety ich zwrot w aptece zależy jednak wyłącznie od dobrej woli farmaceuty i często jest podyktowany polityką marketingową placówki. Polskie prawo nie przewiduje bowiem możliwości dokonywania zwrotów zakupionych rzeczy lub ich wymiany na inne. Wyjątek stanowią zakupy dokonywane przez internet lub telefon. I tutaj pojawia się drobny paradoks, ponieważ lek lub wyrób medyczny kupiony w aptece internetowej może być zwrócony w ciągu 10 dni od dnia dostawy. W takich sytuacjach przepisy nakazują jednak aptece jego utylizację tak, aby uniemożliwić jego ponownewprowadzenie do obrotu
CO MÓWI PRAWO?Art. 96. ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne: 5. Produkty lecznicze i wyroby medyczne wydane z apteki nie podlegają zwrotowi, z zastrzeżeniem ust. 6. 6. Przepis ust. 5 nie dotyczy produktu leczniczego lub wyrobu medycznego zwracanego aptece.
miesięcznik "Zdrowie"
Zobacz, na czym polega opieka farmaceutyczna
Porady eksperta