Choroba dopada w najmniej spodziewanym momencie? Tak uzyskasz pomoc medyczną na urlopie
Osoby ubezpieczone mogą korzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej na terenie całego kraju. Nie ma rejonizacji, więc masz prawo leczyć się tam, gdzie odpoczywasz. Jak to sprawnie zorganizować o każdej porze dnia i nocy, także w sytuacji nagłej, np. gdy boli cię ząb?
Telefonicznie, osobiście, w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia – podczas wakacji ani ty, ani twoi bliscy, nie mają ograniczeń w dostępie do lekarza. Oczywiście poza tymi, których doświadczamy wszyscy – kolejki, urlopy lekarzy, odległe terminy konsultacji itd. Zatem, jeśli przydarzy się coś złego, ale także wtedy, gdy zapomnisz zabrać stale przyjmowane leki, uzyskasz pomoc zapewne na zbliżonych zasadach, jak w miejscu zamieszkania.
Pomoc medyczna przez telefon
Gdy masz problemy ze zdrowiem i leczysz się przewlekle, dobrą zasadą jest zabrać ze sobą dokumentację medyczną, choćby ostatni wypis ze szpitala.Lekarzowi, który nie zna pacjenta, trudno podejmować wiążące decyzje w sprawie jego leczenia, gdy na przykład dojdzie do pogorszenia stanu, konieczna będzie zmiana terapii czy wprowadzenie dodatkowych leków. Wprawdzie coraz więcej informacji o pacjencie znajduje się w systemie informatycznym, ale taka zapobiegliwość nie zaszkodzi.
W godzinach pracy przychodni w miejscu wypoczynku wystarczy do niej podejść i skorzystać z porady. Gdy poradnie POZ są nieczynne, uzyskasz pomoc dzwoniąc na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK), pod bezpłatny numer 800 137 200.
Ta bezpłatna infolinia zapewnia:
- dostęp do lekarza w dni robocze, w godz. od 18:00 do 8:00 następnego dnia oraz przez całą dobę w weekendy i święta
- porady lekarza, pielęgniarki lub położnej, niezależnie od tego, gdzie aktualnie przebywasz
- połączenie bezpłatne
- uzyskanie e-recepty lub e-zwolnienia, gdy wymaga tego twój stan zdrowia
- porady także w językach angielskim, ukraińskim i migowym.
Z takiej formy pomocy tylko w pierwszym półroczu 2023 roku skorzystało już niemal 115 tys. pacjentów.
Jeśli telefon to za mało
Przebywając poza miejscem zamieszkania, możesz skorzystać z pomocy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Generalnie powinien być możliwy dostęp do lekarzy od poniedziałku do piątku, w godz. 8.00-18.00.
Po godz. 18.00 personel udzielający porady za pomocą infolinii ( bezpłatny numer 800 137 200) może zalecić wizytę w najbliższej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej, podając jej adres. W przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia konieczne może być wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Oczywiście, nie musisz nigdzie dzwonić, by skorzystać z porady w placówce NŚOZ. Możesz udać się tam bezpośrednio. Adres takiej placówki znajdziesz na stronie internetowej każdego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Również nie ma rejonizacji, nie potrzeba skierowania itp.
Pomoc w nagłym zagrożeniu zdrowia i życia
Jeśli Twoje życie jest bezpośrednio zagrożone, wezwij Zespół Ratownictwa Medycznego. Zadzwoń na numer alarmowy 112 lub 999, bądź udaj się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR).
Pamiętaj, to miejsce, w którym ratuje się życie. W Szpitalnym Oddziale Ratunkowym lekarz kieruje wyłącznie na badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia. adresy SOR również są dostępne na stronach wojewódzkich NFZ.
Stomatologiczna pomoc doraźna
W razie nagłego bólu zęba czy powikłań związanych z wcześniejszym leczeniem stomatologicznym możesz skorzystać z pomocy stomatologa w poradni doraźnej opieki stomatologicznej. W gabinetach pełniących dyżur przyjmowani są pacjenci w przypadkach nagłych. Podczas dyżurów stomatologicznych udzielane są świadczenia doraźne, z usuwaniem zębów włącznie.
Placówki udzielają pomocy doraźnej w dni powszednie od 19:00 do 7:00 następnego dnia. W soboty, niedziele i dni wolne od pracy całodobowo. Adresy dyżurujących placówek znajdziesz na stronie https://pacjent.gov.pl/dorazna-pomoc-dentystyczna
Masz problem? Zgłoś to
Jeśli podczas wizyty w placówce NFZ coś wzbudziło twój niepokój,miałeś problem z zapisaniem się na wizytę, ta nie odbyła się mimo wyznaczonego terminu itd., zgłoś to. NFZ zapowiada sprawdzenie wszystkich sygnałów o ewentualnych trudnościach z dostępem do opieki zdrowotnej w czasie pobytu wakacyjnego poza miejscem zamieszkania.
Potrzebujesz więcej informacji? Skontaktuj się z infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia pod numerem 800 190 590. Infolinia działa przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Połączenie jest bezpłatne. Dla dzwoniących z zagranicy uruchomiony został specjalny numer - (+48) 22 125 66 00.