BHP stanowiska pracy. Zdrowe nawyki pracy w biurze

2012-11-21 12:08

Okresowe badania lekarskie, szkolenia BHP na temat prawidłowego dostosowania stanowiska pracy i... w dalszym ciągu sami narażamy się na czynniki szkodliwe dla zdrowia. Rosnąca świadomość nie zawsze idzie w parze ze zmianami pewnych nawyków i dostosowaniem stanowiska pracy do wymogów BHP.

BHP stanowiska pracy. Zdrowe nawyki pracy w biurze
Autor: thinkstockphotos.com Okresowe badania lekarskie, szkolenia BHP na temat prawidłowego dostosowania stanowiska pracy i... w dalszym ciągu sami narażamy się na czynniki szkodliwe dla zdrowia.

Spis treści

  1. Złe nawyki w pracy - jak wpływają na zdrowie?

BHP stanowiska pracy biurowej to nie tylko zbiór przepisów, które trzeba zapamiętać na czas okresowego szkolenia w firmie. Dostosowanie stanowiska pracy do wymogów BHP może pomóc nam zadbać o własne zdrowie i zminimalizować ryzyko różnych chorób.

BHP w miejscu pracy - więcej niż przepisy

Aż 81 proc. przebadanych przez CBOS Polaków uważa się za osoby dbające o własne zdrowie. Aktywność fizyczna, właściwe żywienie czy zabiegi regeneracyjne mogą jednak nie wystarczyć, jeśli przez 8 godzin dziennie poddajemy swój organizm rozmaitym próbom wytrzymałości podczas pracy. Przepisy prawa ściśle określają zakres obowiązkowych badań lekarskich dla poszczególnych zawodów, szkoleń BHP, a także warunki, w jakich wykonujemy swoje obowiązki. Nawet w przypadku prac typowo biurowych odpowiednie rozporządzenia precyzują funkcjonalność elementów wyposażenia służbowego stanowiska. Zdarza się jednak, że dopiero zewnętrzna kontrola motywuje pracodawców do wypełnienia wszystkich zobowiązań wobec podwładnych... Niezależnie od odgórnych regulacji, każdy z nas powinien zwracać uwagę na to, jak wygląda nasze najbliższe otoczenie oraz jak można je optymalnie wykorzystywać aby chronić swoje zdrowie.

Złe nawyki w pracy - jak wpływają na zdrowie?

Zadbaj o wygodę w miejscu pracy

Coraz częściej przedmiotem dyskusji o warunkach pracy jest biuro – miejsce bezpieczne i przyjazne, jeśli spełnia podstawowe zasady ergonomii. Ergonomiczne stanowisko zapewnia wygodne ułożenie ciała i swobodę wykonywania poszczególnych czynności, których większość odbywa się przy komputerze. Efekt – wypoczęty organizm i zdrowy kręgosłup. Dlatego Państwowa Inspekcja Pracy wskazuje na rolę podłokietników oraz regulacji siedzisk i oparć w służbowych krzesłach. Średnia wysokość takiego wyprofilowanego siedziska wynosi 40-50 cm. Całość musi być przy tym dostosowana do blatu biurka, umożliwiając naturalne położenie rąk przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem (średnia wysokość to 75 cm). Pomocne może się też okazać użycie podnóżka. Praca przy komputerze bywa uciążliwa dla kręgosłupa, lecz również dla wzroku. - Optymalnym rozwiązaniem jest ustawienie monitora w odległości 40-75 cm od oczu tak, by jego górna krawędź była na wysokości wzroku – wskazuje Janusz Szwaczka z firmy Liw Lewant, producenta opraw okularowych. – Jeśli mamy wadę wzroku, możemy dodatkowo zasięgnąć opinii okulisty i optyka na temat używanych szkieł. Osobom uczulonym zaleca się ponadto korzystanie z okularów pokrytych hypoalergiczną powłoką.

BHP w miejscu pracy - najważniejszy zdrowy rozsądek

Każda praca może jednak w pewnym momencie wywołać znużenie. Dla kręgosłupa męczące bywa długotrwałe utrzymywanie jednakowej pozycji, dla wzroku szkodliwe działanie światła, spowodowane np. ustawieniem monitora naprzeciw okna. Poza tym, powtarzalność i monotonia pewnych czynności jest częstą przyczyną złego samopoczucia, co rzutuje na jakość wykonywanych obowiązków oraz komfort psychiczny również w drugiej połowie dnia. Dlatego tak ważne są kilkuminutowe przerwy po każdej godzinie pracy przy komputerze oraz aktywność ruchowa. Niektóre podstawowe ćwiczenia można swobodnie wykonywać właśnie w biurze. Pamiętajmy, że nawet najbardziej prozdrowotne regulacje prawne nie zastąpią zdrowego rozsądku. A świadomość potrzeby zatroszczenia się o swój organizm w miejscu zatrudnienia, przekłada się na odpowiednie zachowania w domu, gdzie służbowe krzesło zamieniamy na fotel do czytania, a rolę blatu z klawiaturą przejmują nasze kolana.

Materiały prasowe