Słuch fonematyczny – jak sprawdzić? Ćwiczenia
Słuch fonematyczny (słuch fonemowy) to zdolność, dzięki której rozróżniamy fonemy, czyli najmniejsze elementy mowy, takie jak wyrazy, sylaby i poszczególne głoski. Osoba, która ma zaburzenia w tej sferze, może mieć problemy w odróżnieniu np. "k" od "g" czy "s" od "sz", a to przekłada się na trudności w pisaniu i czytaniu. Wiele dzieci potrzebuje specjalnych ćwiczeń pomagających w rozwijaniu słuchu fonematycznego. Dowiedz się, jak sprawdzić, czy dziecko dobrze słyszy słowa oraz jak wspomóc słuch fonematyczny.
Spis treści
- Słuch fonematyczny - czym jest?
- Rozwijanie słuchu fonematycznego - ćwiczenia
- Badanie słuchu fonematycznego
Słuch fonematyczny, czy inaczej fonemowy, to jeden z trzech rodzajów słuchu, jaki możemy wyróżnić u człowieka. Pierwszy i podstawowy to słuch fizjologiczny, fizyczny, czyli po prostu słyszenie – odbierania fal dźwiękowych powstających w otoczeniu. Drugi to właśnie słuch fonematyczny, który polega na zdolności rozszyfrowywania mowy, a trzeci – słuch muzyczny, właściwy nielicznym jednostkom, dzięki któremu rozróżniają one dźwięki wyższe i niższe, ich barwę i głośność. Jest to tzw. inteligencja muzyczna.
Słuch fonematyczny wykształca się we wczesnym dzieciństwie, między 1. a 2. rokiem życia. Proces ten kończy się wraz z pełnym ukształtowaniem mowy, czyli między 6. a 7. rokiem życia.
Właściwie wykształcony słuch fonematyczny umożliwia nie tylko rozumienie mowy i prawidłową wymowę. Gdy dziecko nie ma problemów np. z wychwytywaniem różnic miedzy słowami podobnie brzmiącymi, ale mającymi inne znaczenie, jak np. "szale-sale", "nos-noc", "kasa-kasza", "chóry-kury", "asy-osy", nie będzie też prawdopodobnie miało problemów z nauką czytania i pisania.
I odwrotnie – deficyty w zakresie słuchu fonematycznego mogą być, po pierwsze, przyczynami zaburzeń rozwoju mowy, a później prowadzić do trudności w czytaniu i pisaniu (takich, jak: dysleksja, dysgrafia, przestawianie lub opuszczanie głosek i sylab).
Dziecko, które ma słabo rozwinięty słuch fonematyczny może mieć:
- opóźnioną mowę,
- mało zróżnicowane słownictwo,
- wady wymowy.
Następnie, w szkole, mogą pojawić się problemy z:
- rozumieniem treści poleceń, zapamiętywaniem;
- uporczywym literowaniem;
- nieumiejętnością połączenia głosek w wyraz;
- pisaniem krótkich opowiadań;
- opowiadaniem ustnym;
- rozróżnieniem zmiękczeń, jak np. "ć" i "ci", "ź" i "zi";
- odróżnianiem głosek dźwięcznych od bezdźwięcznych, nosowych od ustnych;
- opuszczaniem końcówek wyrazów;
- nauką języka obcego;
- zapamiętywaniem kolejności dni tygodnia, miesięcy, a nawet nauką tabliczki mnożenia.
Dlatego tak ważne jest, by te braki jak najwcześniej je wychwycić. Odpowiednie ćwiczenia pomogą je zniwelować.
Czytaj też:
Badania słuchu subiektywne i obiektywne
Słuch dziecka: czy twoja pociecha dobrze słyszy?
Problemy ze słuchem u dzieci: przyczyny i profilaktyka
Słuch fonematyczny - czym jest?
Jest to zdolność odróżniania dźwięków mowy, np. "a" od "u", "m" od "b", głosek dźwięcznych od bezdźwięcznych, np. "z" od "s", "w" od "f", dzielenia w sposób prawidłowy słów na sylaby i głoski, chwytania kolejności głosek w wyrazie itp.
Za rozumienie mowy odpowiada ośrodek słuchu umiejscowiony w płacie skroniowym, zwany ośrodkiem Wernickego. Dlaczego u niektórych osób słuch fonematyczny szwankuje, do końca nie wiadomo. Jedną z przyczyn jest po prostu niedosłuch, ale mogą to być też czynniki dziedziczne lub środowiskowe.
Polecany artykuł:
Jednym ze wskaźników osiągnięcia przez dziecko dojrzałości szkolnej, jest prawidłowo rozwinięty słuch fonematyczny, a także poziom analizy i syntezy słuchowej.
Już w przedszkolu dzieci uczą się rytmu wyrazów, dzielić słowa na części, sylabizować (pomagając sobie klaskaniem) czy głoskować.
Dzięki temu nauczyciel jest w stanie na wczesnym etapie zauważyć ewentualne deficyty i skierować malucha na zajęcia logopedyczne.
Rozwijanie słuchu fonematycznego - ćwiczenia
Słuch fonematyczny można wyćwiczyć. Służą do tego liczne zabawy uwrażliwiające na dźwięk, jak m.in.:
- jest dźwięk - nie ma dźwięku;
- pokazywanie, skąd pochodzi dźwięk;
- rozpoznawanie głosów różnych zwierząt, zjawisk przyrodniczych, dźwięków instrumentów muzycznych, maszyn, pojazdów, itp.;
- rozpoznawanie dźwięków długich i krótkich, cichych i głośnych;
- pokazywanie obrazków lub przedmiotów zaczynających się na określoną głoskę;
- segregowanie obrazków pod względem odpowiednich głosek;
- tworzenie wyrazów z podanych głosek;
- wyszukiwanie słów rozpoczynających się lub kończących na daną sylab;
- dobieranie rymujących się nazw obrazków;
- wymienianie poszczególnych głosek albo wszystkich samogłosek znajdujących się w nazwach obrazków;
- układanie z rozsypanych liter wyrazów, imion;
- odtwarzanie usłyszanych układów rytmów przez ich wyklaskiwanie;
- odgadywanie wysłuchanych odgłosów dźwiękonaśladowczych i powtórzenie ich w zachowanej kolejności;
- nauka na pamięć wierszyków i piosenek, itp.
Badanie słuchu fonematycznego
Jeśli u dziecka występuje opóźnienie w rozwoju mowy należy, przede wszystkim, wykonać badanie słuchu. Ale niedosłuch można zdiagnozować już w pierwszej dobie życia, dzięki badaniom przesiewowym.
Troje dzieci na tysiąc rodzi się z niedosłuchem, a im wcześniej zostanie to odkryte, tym lepiej, gdyż nieprawidłowo funkcjonujący i nierehabilitowany słuch fizyczny opóźnia rozwój słuchu fonematycznego, natomiast dobrze dobrany aparat słuchowy może w znacznym stopniu pomóc w jego rozwijaniu.
Jeśli okaże się, że dziecko nie ma niedosłuchu, poziom słuchu fonematycznego można zbadać za pomocą specjalnych testów, np. tych opracowanych przez logopedę i neuropsycholog, prof. dr hab. Elżbietę Szeląg.
Porady eksperta