Jak długość lotu wpływa na ryzyko zakrzepicy?
W dalekie podróże samolotem wybieramy się coraz częściej. Chętniej zwiedzamy najdalsze zakątki świata i poznajemy nowe kultury. I choć co jakiś czas, dowiadujemy się o przypadkach nagłej śmierci podczas lotu, to często nawet nie zastanawiamy się, czym zgon został spowodowany. Jednak jak się okazuje, latanie samolotem zwiększa ryzyko zakrzepów krwi.
Spis treści
- Długość lotu samolotem a ryzyko zakrzepicy
- Czynniki ryzyka choroby zakrzepowej
- Profilaktyka zakrzepowa podczas lotu samolotem
Zgodnie z definicją, zakrzepica żylna to krzepnięcie krwi w żyłach, które powoduje zmniejszenie lub zatrzymanie przepływu krwi. Według statystyk, w Polsce odnotowuje się rocznie około 60 tys. przypadków zakrzepicy żył głębokich. Najczęściej występuje w żyłach położonych głęboko, czyli tych w obrębie ud, podudzi i bioder.
Długość lotu samolotem a ryzyko zakrzepicy
Przeprowadzone badania dowodzą, że ryzyko zakrzepicy żył głębokich wzrasta nawet 2-3 krotnie podczas lotów samolotem trwających dłużej niż 4 godziny.
Na szczęście krótsze podróże – poniżej 4 godzin – są zdecydowanie mniej niebezpieczne. Warto mieć na uwadze, że ryzyko wystąpienia zakrzepicy istnieje jeszcze przez dwa tygodnie po wylądowaniu.
Długie podróże samolotem, ale także autobusem, pociągiem czy samochodem, wiążą się z unieruchomieniem, a tym samym zastojem krwi w żyłach, co może skutkować obrzękiem nóg i wystąpieniem zagrażającej życiu zakrzepicy żył głębokich.
- Zastój krwi spowodowany wielogodzinnym siedzeniem. Następuje zmniejszenie przepływu krwi w kończynach, a po 8 godzinach podróży wzrasta wytwarzanie trombiny, która niezbędna jest do przemiany fibrynogenu w fibrynę, co ma bezpośredni wpływ na powstawanie skrzepu.
- Podczas długiego lotu samolotem, w wyniki niedotlenienia, może dojść do uszkodzenia śródbłonka. Niskie ciśnienie parcjalne powietrza w samolocie wynosi około 120 mmHg, a na poziomie morza około 160 mmHg. W wyniku tak niskiego ciśnienia powietrza w samolocie, dochodzi do obniżenia nasycenia krwi tlenem i spadku saturacji, co w konsekwencji uszkadza komórki śródbłonka. Następuje spadek aktywności fibrynolitycznej czyli obrony organizmy przed powstaniem skrzepów w żyłach.
- Podczas lotu samolotem, może dojść do nadkrzepliwości, czyli zwiększenia gęstości krwi, będącej wynikiem obniżonej wilgotności powietrza.
Czynniki ryzyka choroby zakrzepowej
Ryzyko wystąpienia zakrzepicy żył głębokich wzrasta w przypadku:
- pasażerów po 60. roku życia,
- osób z nadwagą,
- kobiet w ciąży,
- osób chorujących na wrodzone zaburzenia krzepliwości krwi,
- osób z żylakami żył,
- osób zmagających się z chorobą nowotworową,
- osób z chorobami serca,
- pasażerów po udarach,
- pasażerów po niedawno przebytych operacjach,
- nałogowych palaczy.
Polecany artykuł:
Profilaktyka zakrzepowa podczas lotu samolotem
Osoby z grupy ryzyka, przed wielogodzinną podróżą samolotem, powinny skonsultować się z lekarzem, który może zalecić przyjęcie leku rozrzedzającego krew. Heparyna drobnocząsteczkowa jest najskuteczniejszym preparatem przeciwzakrzepowym.
Na czas podróży wskazane jest założenie specjalnych pończoch, podkolanówek lub skarpetek uciskowych, które można zakupić w sklepie medycznym, aptece lub na lotnisku.
Podkolanówki lub skarpetki uciskowe są zazwyczaj długości do kolan. Ich działanie polega na łagodnym nacisku na nogę i kostkę, co wspomaga przepływ krwi. Dodatkowo podróżni powinni założyć luźne, dresowe ubranie bez ściągaczy wokół kostek.
Niewskazane są ubrania, które w pozycji siedzącej uciskają na uda, łydki i okolicę pachwin. Ponadto szczególną uwagę należy zwrócić na odpowiednią podaż płynów, która zapobiegnie odwodnieniu organizmu.
Podczas lotu lepiej zrezygnować ze spożywania alkoholu i picia kawy. O ile to możliwe, warto regularnie wstawać i spacerować po pokładzie samolotu. Pomocne są również ćwiczenia izometryczne, czyli prostowanie i zginanie stóp przez pięć minut co trzy godziny. Należy unikać krzyżowania nóg i rąk.
Polecany artykuł:
Porady eksperta