KonMari, czyli sprzątamy po japońsku
Posprzątać raz a dobrze, tak by dom był przytulnym, miłym i wygodnym miejscem, a zajmowanie się nim nie wymagało wiele czasu? To możliwe! Spróbuj metody KonMari, dzięki której raz na zawsze pozbędziesz się bałaganu.
Spis treści
- Zalecenie 1: nadmiarowi stop
- Zalecenie 2: raz, a dobrze
- Zalecenie 3: działaj systemem
- Zalecenie 4: test radości
- Zalecenie 5: ważne zasady
- Zalecenie 6: składaj, co się da
- Zalecenie 7: sprzątanie w kuchni
Marie Kondo, autorka bestsellerowych książek „Magia sprzątania” i „Tokimeki” opracowała sposób selekcjonowania, porządkowania i układania przedmiotów,który zrewolucjonizował wiele mieszkań, szuflad i szaf na świecie. Zastosowanie się do zaleceń metody KonMari pozwala osiągnąć trwały porządek i skrócić do minimum czas spędzany na „ogarnianiu” przestrzeni mieszkalnej.
Zalecenie 1: nadmiarowi stop
Jeśli zastanawiasz się nad nową, większą szafą albo nawet mieszkaniem, bo w obecnym się już nie mieścisz, pora na zmianę nastawienia. Aby stworzyć więcej przestrzeni w domu, trzeba go trochę „przewietrzyć”, pozbywając się miewykorzystanego w pełni wyposażenia. Nie ma sensu próbować upychać rzeczy, jeśli ich wcześniej nie przejrzysz i nie wybierzesz tych, które warto zachować. Jak się do tego zabrać?
Zalecenie 2: raz, a dobrze
Porządkowanie po trochu, po jednej szufladzie czy szafce jest nieskuteczne. Działanie w ten sposób zabiera czas, ale nie daje widocznego efektu. Po jakimś czasie w pracowicie wysprzątanej szafce z powrotem zapanuje bałagan, a na pierwszy rzut oka w pomieszczeniu nic się nie zmieni. Dużo lepsze jest jednorazowe, gruntowne sprzątanie, które odmieni mieszkanie i sprawi, że nie wrócisz do dawnych nawyków. Uwolnienie się od nadmiaru rzeczy i ułożenie pozostałych tak, by można było z nich swobodnie korzystać, zmieni twoje nastawienie i da motywację do tego, by już nigdy nie dopuścić do zagracenia mieszkania.
Zalecenie 3: działaj systemem
Zamiast sprzątać kolejne pomieszczenia, rób to tematycznie. Najpierw ubrania, potem książki, papiery, rzeczy różne, np. kosmetyki, akcesoria, naczynia itd., a na końcu przedmioty o wartości sentymentalnej. Rzeczy z jednej kategorii często przechowuje się w różnych miejscach, więc sprzątając według lokalizacji, nigdy nie przekonasz się, ile czego masz. Przez to trudno jest dostrzec nadmiar rzeczy w danej kategorii.
Zalecenie 4: test radości
Kiedy zgromadzisz w jednym miejscu np. wszystkie bluzki, kubki czy płyty CD, weź każdą rzecz do ręki i zastanów się, czy sprawia ci ona radość. Nie oznacza to oczywiście, że należy zostawić ulubioną sukienkę, a wyrzucić młotek czy patelnię. Świadomość, że dany przedmiot jest potrzebny i ułatwia życie, to też oznaka radości. Podejmuj decyzję nie o tym, co wyrzucisz, ale co zatrzymasz. Wybieraj swoje ulubione rzeczy, dzięki czemu okaże się, które są mniej lubiane, a przez to nieprzydatne.
Zalecenie 5: ważne zasady
Po pozbyciu się nadmiaru, gdy zostawisz wystarczającą liczbę rzeczy, które czynią życie łatwiejszym i przyjemniejszym, pozostaje kwestia sposobu ich przechowywania. Ważne, by były one łatwo dostępne i widoczne, ale też nie sprawiały kłopotu przy czyszczeniu mieszkania i nie wydłużały go bez potrzeby. Dlatego odpowiednio ułóż je w szafkach i szufladach, pozostawiając na zewnątrz tylko wybrane przedmioty. Rzeczy z jednej kategorii trzymaj w jednym miejscu.
Zalecenie 6: składaj, co się da
Wszystko, co miękkie (ubrania, bielizna, ręczniki, pościel), powinno zostać odpowiednio złożone. Metoda ta polega na złożeniu ubrań w prostokąt, przez zaginanie boków do środka. Następnie prostokąt należy złożyć na pół, a potem jeszcze raz na pół lub na trzy. Chodzi o stworzenie zwartego i wyraźnego kształtu, który da się postawić pionowo.
Rzeczy z cienkiego albo lejącego materiału (np. niektóre bluzki), które trudno jest złożyć, trzeba zwinąć, uprzednio składając boki do środka. Ubrania grube, takie jak kurtki, albo szczególnie łatwo gniotące się, najlepiej wieszać na wieszakach.
Czytaj też: ROZTOCZE w pościeli - źródło ALERGII
Wszystkie rzeczy są wówczas dobrze widoczne, nie zgniatają się (tak jak w stosie) i mieści się ich więcej, bo wykorzystujesz całą wysokość szuflady. Ten sposób nadaje się do każdej kategorii rzeczy – leków, ubrań, torebek, nawet skarpet i rajstop. Miękkie przedmioty postawisz pionowo dzięki odpowiedniemu złożeniu.
Zalecenie 7: sprzątanie w kuchni
Mówi się, że dobrze urządzona kuchnia to taka, w której wszystko jest pod ręką. Na blacie stoi mikser, blender i inne urządzenia, stojak na noże, nad nim wisi półeczka na przyprawy i haczyki na patelnie i łyżki. Faktycznie łatwo wtedy sięgać po potrzebne sprzęty, za to wszystko pokryte jest tłuszczem i kurzem, a czyszczenie kuchni zajmuje mnóstwo czasu.
Zamiast tego postaraj się znaleźć miejsce na wszystko w szafkach, nie zostawiaj nic na wierzchu. Jeśli kuchnia będzie łatwa do wysprzątania, wyjęcie potrzebnych rzeczy z szafek nie sprawi problemu – zwłaszcza gdy nie będą one zagracone i wypełnione nieużywanymi sprzętami czy resztkami produktów żywnościowy.
Czytaj również:ŁAZIENKA - jak ją sprzątać, by pozbyć się groźnych bakteriiGeneralne PORZĄDKI, czyli jak powinno wyglądać SPRZĄTANIE domu ALERGIKAZdrowe ŚRODKI CZYSZCZĄCE: proszki do prania, płyny do mycia podłóg, naczyń, szyb
Polecany artykuł: