Wracasz do domu i nadal myślisz o pracy? Ekspertka zdradza, jak się tego oduczyć
Większość z nas zna to uczucie, gdy po powrocie z pracy nadal myślami jest przy służbowych obowiązkach. Ci, którzy pracują w trybie home office mają jeszcze trudniej, ponieważ ich biurem jest dom. Ekspertka radzi, co można zrobić, aby osiągnąć zdrową równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Brak umiejętności zapomnienia o zawodowych problemach w czasie, który powinniśmy poświęcić na życie prywatne może się odbić na naszym zdrowiu tak samo, jak stres. Aby nie myśleć o obowiązkach zawodowych w domu możemy zrobić wiele - od usunięcia aplikacji służbowych z telefonu, wyłączenia powiadomień, zmiany ubrania po powrocie z pracy aż po różne rytuały. Nina Nesdoly, która ukończyła neurologię i studia magisterskie z zarządzania na Uniwersytecie Ottawa w Kanadzie, a obecnie robi doktorat z zarządzania na Uniwersytecie Concordia w Montrealu twierdzi, że kluczowe jest stworzenie wyraźnych granic.
Naucz mózg rozpoznawać, że nie jest już w pracy
Zdolność do odcięcia się od pracy i niemyślenia o kwestiach z nią związanych, gdy jesteś z dala od niej jest niezwykle istotna. Ekspertka twierdzi, że można tego dokonać, wdrażając tzw. sygnały sensoryczne, czyli to, co oddziałuje na nasze zmysły.
Nina wyjaśnia, że kluczowe jest zakomunikowanie mózgowi, że nie jesteś już w pracy. Jeśli siedzisz przy komputerze i analizujesz tabele lub przeprowadzasz wywiad i skupiasz się na rozmówcy, twój mózg rozumie, że jesteś w pracy.
Jeśli po powrocie leżysz na kanapie, zastanawiając się na przykład nad tym, czy dobrze wykonałeś swoje zadania, twój mózg myśli: "nadal jesteśmy w pracy”.
Z perspektywy mózgu, jeśli nie jesteś w pracy, a myślisz o niej i poświęcasz jej uwagę, to w pewnym sensie nadal pracujesz.
W ten sposób przeznaczasz swoje zasoby na pracę, podczas gdy czas wolny powinien być spożytkowany tak, by zachowywać zdrowy balans między sprawami zawodowymi i prywatnymi.
Użyj zmysłów, by mózg zrozumiał różnicę
Więc pomyśl o wszystkich swoich zmysłach – co widzisz, co czujesz, co słyszysz. Zwróć uwagę na to, co otacza cię w środowisku pracy, a co w domu.
Czy jest jakaś konkretna herbata, którą pijesz? Jakie stroje nosisz do pracy, a jakie w domu?
Jest też rozwiązanie dla osób pracujących w domu. Intensywny zapach mięty jest bardzo orzeźwiający i może pomóc w utrzymaniu skupienia się w czasie pracy. Po pracy możesz użyć innego zapachu, który wprowadzi cię w stan relaksacji.
Po zakończeniu pracy załóż coś wygodnego. Jasne, że nie musisz pracować w garniturze, gdy wykonujesz home office, ale pokaż swojemu mózgowi granice tak, aby nauczył się odróżniać pracę od czasu wolnego.