W pracy nie jest lekko, czyli presja i STRES w miejscu pracy
Stres w miejscu pracy przeżywa każdy, niezależnie od wykonywanego zawodu czy zajmowanego stanowiska. Ponieważ przyjmujemy za normę, że w pracy zawsze wiąże się z presją i stresem, nie wierzymy, że można być lepszym, choć mniej zestresowanym pracownikiem.
Spis treści
- Zgubne nawyki w pracy - jak wpływają na zdrowie?
- Przyczyny stresu w pracy
- 60% Polaków pracuje nieefektywnie. Spada nasze zaangażowanie w pracę
- Mniej i bardziej odporni na stres
- Jak kontrolować stres
- Skutki stresu w pracy
- Tak stres działa na Twój organizm!
Rywalizacja, wysokie wymagania, szybkie tempo pracy i konieczność bezustannych zmian powodują stale rosnące napięcie i tylko nielicznych motywują do działania, nie zaburzając jednocześnie innych sfer życia. Niektórzy stawiają wszystko na jedną kartę, a praca jest dla nich podstawowym wyzwaniem życiowym. Ci najczęściej zapadają na pracoholizm albo ich kariera kończy się wypaleniem zawodowym.
Stres występuje nie tylko w wyniku przeciążenia obowiązkami. Napięcie nerwowe pojawia się również, gdy jesteśmy zmuszeni do wielogodzinnego oczekiwania, bezruchu lub wykonywania monotonnych czynności.
Zgubne nawyki w pracy - jak wpływają na zdrowie?
Przyczyny stresu w pracy
Poza tak oczywistymi, jak przemoc fizyczna i werbalna w miejscu pracy, mobbing, szykanowanie, molestowanie seksualne czy dyskryminacja, istnieje cały wachlarz zdarzeń, które większość z nas uważa za normalne, a są one niebezpieczne dla twojej kondycji psychicznej. Stres zawodowy grozi ci, gdy w firmie jest zły przepływ informacji, nie przywiązuje się wagi do wczesnego rozwiązywania konfliktów, nie informuje się pracowników o celach, jakie chce osiągnąć szef.
Sprzyja mu też brak perspektyw rozwoju, obawa przed zwolnieniem i niskie wynagrodzenie nieadekwatne do powierzonych obowiązków. Niebezpieczne jest oczekiwanie zwierzchników, że będziesz niezawodna i dyspozycyjna, ale także wykonywanie czynności poniżej twoich kwalifikacji, obciążenie zbyt wieloma zadaniami i długi czas pracy. Stres może również wynikać z niedostatecznego obciążenia obowiązkami.
Zbyt duża liczba zadań jest uważana powszechnie za sytuację gorszą niż leniwy spokój w biurze. Jednak badania dowodzą, że w tym drugim przypadku stres związany ze spędzaniem długich godzin bez zajęcia jest równie trudny do zniesienia. Dlatego tak ważna jest dobra organizacja zadań oraz - co ostatnio staje się coraz popularniejsze na świecie - możliwość ruchomego czasu pracy.
60% Polaków pracuje nieefektywnie. Spada nasze zaangażowanie w pracę
Jean O'Riain, profesor socjologii na Uniwersytecie Kalifornijskim, przebadał grupę osób pracujących nad nowymi technologiami. Stwierdził, że - mimo wysokich kwalifikacji i nowoczesnych stanowisk pracy - są oni tylko współczesną wersją robotników zatrudnionych w dziewiętnastowiecznych fabrykach. Cierpią z powodu izolacji, ryzyka utraty posady, długiego czasu pracy oraz... fizycznego zmęczenia. Zjawisko opisane przez amerykańskiego uczonego jest typowe dla większości dużych przedsiębiorstw, również w naszym kraju.
50-60 proc. czasu absencji chorobowej wiąże się ze stresem w miejscu pracy. Koszty zwolnień lekarskich pracowników oraz koszty ich leczenia w UE szacuje się na 20 miliardów euro, a w USA 150 miliardów dolarów rocznie.
Źródło: lifestyle.newseria.pl
Mniej i bardziej odporni na stres
Zależy to m.in. od osobowości oraz temperamentu. Osoby pogodne i optymistycznie patrzące na świat radzą sobie lepiej ze stresem. Wiele też zależy od poziomu kreatywności, wiedzy i poglądów oraz od umiejętności rozładowywania napięcia nabywanych wraz z doświadczeniem. Nie bez znaczenia jest również oparcie w innych ludziach. Samotnicy gorzej znoszą napięcie w pracy niż osoby towarzyskie, otoczone gronem przyjaciół i kolegów.
Jak kontrolować stres
Po pierwsze musisz uzbroić się w cierpliwość. Najpierw przemyśl swoją sytuację zawodową oraz ustal jasne cele na najbliższy rok: walczysz o awans, podwyżkę czy koncentrujesz się na doskonaleniu umiejętności, np. uczyszy się języków obcych, lub poświęcasz więcej czasu rodzinie. Już sama świadomość założonych celów sprawi, że łatwiej będzie ci dokonywać wyborów - a to znacznie zmniejsza stres.
Oceń, co w pracy wpływa na ciebie pozytywnie, a co działa destrukcyjnie. Koniecznie też tak zorganizuj obowiązki, aby mniej więcej co półtorej godziny robić krótkie przerwy w pracy, np. wstań na kilka minut od biurka, chwilę pospaceruj. Ale najważniejsze, by nauczyć się redukować negatywne napięcie, czyli m.in. uprawiać sporty, dbać o wypoczynek i poznać parę prostych technik relaksacyjnych
Skutki stresu w pracy
Zaczyna się od utraty satysfakcji z pracy. Masz również trudności w podejmowaniu decyzji i każdą, nawet banalną sytuację postrzegasz jako zagrożenie, a nie zadanie, które wymaga twojej aktywności.
Z czasem pojawiają się problemy z koncentracją, przygnębienie, pesymizm. Zaczynasz wątpić w nasze umiejętności. W efekcie coraz gorzej radzisz sobie z wykonywaniem służbowych obowiązków.
Jak można temu zaradzić? Warto robić regularne przerwy na kawę czy herbatę. Psychologowie pracy mówią zgodnie, że pięć minut spędzonych na spokojnym sączeniu napoju w towarzystwie współpracowników bardzo pomaga rozładować nagromadzone napięcie. Należy też dbać o dobre relacje z kolegami - poczucie akceptacji przez grupę łagodzi stres.
Tak stres działa na Twój organizm!
miesięcznik "Zdrowie"
Porady eksperta