Ogólnopolska kampania „TAK dla odporności!” – inauguracja już w najbliższy weekend!
Już w najbliższą sobotę, 30 lipca 2016 roku, startuje ogólnopolska kampania edukacyjno-społeczna „TAK dla odporności!”, która potrwa do końca roku. Jej celem jest zwiększenie społecznej świadomości na temat pierwotnych niedoborów odporności (PNO). Wystawa prezentująca 10 objawów ostrzegawczych PNO pojawi się w centrach handlowych największych polskich miast. Pierwszym miejscem, w którym będzie można ją obejrzeć już w najbliższy weekend, będzie Gemini Park w Bielsku-Białej.
Spis treści
Chociaż pierwotne niedobory odporności (PNO) wciąż określane są jako choroby rzadkie, szacuje się, że na świecie problem ten dotyka nawet 1 na 400 osób. PNO to grupa ponad 250 chorób o podłożu genetycznym, które polegają na niewłaściwym funkcjonowaniu niektórych elementów układu odpornościowego. W ich efekcie pacjenci o wiele częściej zapadają na ciężkie infekcje oraz cierpią z powodu wielu przewlekłych schorzeń, głównie dróg oddechowych. Największym problemem w Polsce jest wciąż niska świadomość istnienia PNO, a co za tym idzie, duża liczba niezdiagnozowanych pacjentów. Nieleczone niedobory odporności mogą prowadzić do poważnych przewlekłych powikłań, a nawet do śmierci chorego.
To możesz być ty albo twoje dziecko
Kampania „TAK dla odporności”, realizowana przez Stowarzyszenie na rzecz osób z niedoborami odporności „Immunoprotect”, ma na celu zwiększenie społecznej świadomości na temat PNO oraz uświadomienie jak ważna w przypadku tych rzadkich genetycznych schorzeń jest wczesna diagnostyka.
- W ramach kampanii chcemy postawić przede wszystkim na edukację, uwrażliwić na niepokojące sygnały, uświadomić ludziom, że ten temat może dotyczyć ich samych lub ich dzieci. Albo kogoś z bliskiego otoczenia, kto ciągle choruje. Kiedy infekcja goni infekcję, antybiotyki nie pomagają, a oddział szpitalny staje się drugim domem, może to oznaczać, że mamy do czynienia właśnie z niedoborami odporności – wyjaśnia Adrian Górecki, prezes stowarzyszenia „Immunoprotect”.
Kampania „TAK dla odporności” potrwa do końca roku. W najbliższych tygodniach stacjonarna wystawa oprócz Bielska Białej pojawi się w centrach handlowych m.in. w Rzeszowie, Częstochowie i Rudzie Śląskiej. W każdym mieście wystawę będzie można oglądać przez tydzień. Prezentuje ona nie tylko informacje o sygnałach ostrzegawczych, ale również udziela wskazówek, gdzie udać się po profesjonalną pomoc. Więcej informacji na temat kampanii oraz terminarz najbliższych wystaw dostępne są na stronie: www.immunoprotect.pl/kampania
Kampania adresowana jest szczególnie do rodziców odwiedzających centra handlowe, ponieważ to oni najczęściej dostrzegają u dzieci ostrzegawcze objawy, świadczące o chorobie i szukają profesjonalnej pomocy. Objawów tych nie należy bagatelizować także w dorosłym życiu, bowiem niedobory odporności są schorzeniem, które – mimo iż ma podłoże genetyczne – może uaktywnić się dopiero na późniejszym etapie życia.
Nie bagatelizuj objawów
– Wierzymy, że dzięki wystawie edukacyjnej, zorganizowanej w szczególnie licznie odwiedzanych miejscach, jakimi są galerie handlowe, uda nam się wspólnie dotrzeć do wielu osób i przyczynić się do diagnozy kolejnych pacjentów. Zwłaszcza iż szacuje się, że w Polsce wciąż żyje około 2 tysięcy niezdiagnozowanych osób, a czas między pierwszymi objawami a diagnozą często wynosi nawet kilka lat. Poprzez kampanię chcemy to zmienić – podkreśla Górecki. Dzięki szybkiej diagnozie możliwe jest rozpoczęcie leczenia PNO, a przez to zmniejszenie częstości infekcji i podniesienie komfortu życia pacjenta.
Co zatem powinno wzbudzić naszą czujność? – Sygnałem ostrzegawczym są zwykle ciężkie, nawracające zakażenia, które trudno się leczy, mimo stosowania antybiotyków. Jeśli po raz kolejny w ciągu roku chorujemy na zapalenie uszu, zatok, zapaleniu oskrzeli czy płuc, nie powinniśmy tego bagatelizować – wymienia dr hab. Sylwia Kołtan, immunolog ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy.
Stowarzyszenie na rzecz osób z niedoborami odporności „Immunoprotect” działa od 2007 roku. Jego celem jest podejmowanie działań edukacyjnych kierowanych do pacjentów, ich rodzin, a także lekarzy pierwszego kontaktu, pomoc psychologiczna i zwiększanie świadomości społecznej na temat istnienia PNO. Ponadto dzięki pozyskanym przez „Immunoprotect” środkom, w ciągu trzech lat udało się zdiagnozować 84 nowych pacjentów, co – biorąc pod uwagę ogólną liczbę ok. 600 zdiagnozowanych osób w Polsce – jest ogromnym sukcesem. Stowarzyszenie aktywnie uczestniczy w pracach wielu międzynarodowych organizacji, które zrzeszają pacjentów z PNO, jak również wspiera rozwój stowarzyszeń pacjenckich z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.