Wygasło Twoje skierowanie na szczepienie przeciw COVID-19? Sprawdź, co robić w takiej sytuacji!
Osoby zakwalifikowane do grupy „zero” mogły zarejestrować się na szczepienie do 14 stycznia 2021 roku. Wydane skierowania dla pacjentów powyżej 70. roku życia stracą ważność w marcu. Jak w takim razie zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19, gdy wygasło skierowanie?
Proces rejestracji na szczepienia przeciw COVID-19 został zawieszony z powodu opóźnień w dostawach preparatów. Wszystkie zapasy szczepionek zostały już rozdysponowane do końca marca – w sumie już w pierwszym dniu, jak ruszyły zapisy dla pacjentów 70+ na szczepienia.
W pierwszym kwartale zabrakło preparatów przeciw koronawirusowi dla około 2 mln seniorów kwalifikujących się do zaszczepienia. Skierowania tych pacjentów wystawiono automatycznie jeszcze w styczniu, a one są ważne tylko przez 60 dni. W podobnej sytuacji jest również wielu pracowników ochrony zdrowia, którzy nie zdążyli się zaszczepić.
Przed rozpoczęciem zapisów pierwszej grupy seniorów powyżej 80. roku życia została zawieszona rejestracja na szczepienia w grupie tzw. „zero”, czyli, m.in. dla pracowników sektora zdrowia, pracowników Domów Pomocy Społecznej i pracowników Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej oraz personelu pomocniczego i administracyjnego w placówkach medycznych, w tym stacjach sanitarno-epidemiologicznych. Oszacowano, że w tej grupie ponad milion osób uprawnionych jest do szczepienia. Jak poinformowało Ministerstwo Zdrowia, spośród tej grupy do 29 stycznia zaszczepiono niewiele ponad 400 tys. osób. A co z pozostałymi osobami niezaszczepionymi z etapu „zero”? Tych formalności nie załatwią już za nich pracodawcy.
- Osoby, które chcą się zaszczepić, powinny uzyskać e-skierowanie indywidualnie (np. w POZ) i umówić się na szczepienie – przekazała w rozmowie z „Gazetą” Joanna Koc, starsza specjalistka z biura komunikacji Ministerstwa Zdrowia. Jak na razie nie wiadomo, czy to będzie dotyczyć każdej grupy, czy tylko osób uprawnionych do szczepień we wcześniejszych terminach.
Zgodnie z informacją, która widnieje na stronie rządowej gov.pl, e-skierowanie jest generowane automatyczne dla określonych grup wiekowych i zawodowych. Tracą one swoją ważność po 60 dniach od wystawienia. Co mamy zrobić, w przypadku, jeśli minie termin skierowana?
Znaleźliśmy na stronie Ministerstwa Zdrowia wytyczne, że jeśli pacjent nie mógł zaszczepić się w okresie ważności pierwszego e-skierowania, może poprosić lekarza o ponowne wypisanie skierowania. Jak wyjaśniła Joanna Koc, „obecnie jest przeprowadzana zmiana przepisów wydłużająca ważność skierowania z 60 do 90 dni od daty wystawienia”. - Na razie nie wiadomo, kiedy planowana zmiana wejdzie w życie – dodała.
Źródło: gazeta.pl
qz-joj9-vbGD-tjac
Porady eksperta