Wracasz do pracy po pandemii? Na to w biurze uważaj!

2020-05-24 14:38

Od zawsze mówiło się, że biurowce i przestrzeń open space jest wylęgarnią zarazków. Jak będzie teraz, kiedy po pandemii trzeba wrócić do pracy? Jak zapewnić sobie bezpieczeństwo i na co uważać?

Czy z powodu pandemii zakończy się era  biurowych open space'ów?
Autor: Getty images

Od poniedziałku ruszają szkoły i zajęcia w klasach od I do III. Oznacza to, że skoro dzieci mają zapewnioną opiekę, to rodzice wrócą do pracy. I będą spędzać po 8 godzin w biurach, w otoczeniu innych osób. 

I właśnie takie kontakty mogą być niebezpieczne. Szczególnie groźna jest na przykład biurowa kuchnia. Zdaniem Jonathana Sextona z College of Public Health na University of Arizona, najbardziej skażone wirusami są:

  • lodówki
  • uchwyty szuflad
  • uchwyty kranów
  • wysuwane drzwi wyjściowe
  • dzbanki do kawy

I oczywiście zagrożenie rośnie wraz z ilością pracowników. Jeśli już wirus trafi do pomieszczeń biurowych, to rozprzestrzenia się w nich błyskawicznie. A naukowcy mają na to niezbite dowody.

Polecamy: "Opłata Covid" jest dodawana do rachunków! O co chodzi?

Doświadczenie, które udowadnia szybkość, z jaką przemieszcza się wirus, polega na tym, że naukowcy umieścili próbkę nieszkodliwego wirusa na wybranej klamce, a także - skazili blat stołu. Potem pozostało już tylko czekać na efekty.

- Pierwszy obszar, który został zanieczyszczony, to kuchnia - mówi badacz Charles Gerba, mikrobiolog z University of Arizona. - W ciągu dwóch do czterech godzin wirusa mogliśmy wykryć już u 40-60% pracowników.

A więc jeśli chory pracownik zacznie kasłać lub kichać, to rozpyli zarazki w całej przestrzeni biurowej. I mało tego - wirusy nie tylko osiadają na przedmiotach, ale są też wciągane do klimatyzacji. Przy zamkniętym obiegu klimatyzacji wirusy krążą po budynku bez żadnej kontroli.

Czytaj też: Rodzice się boją, dzieci zostają w domu

A jak jest z higieną pracowników?

Naukowcy nie ukrywają, że na tak szybkie rozprzestrzenianie się wirusów w biurze mają wpływ złe nawyki higieniczne pracowników. Ankieta przeprowadzona w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii wykazała, że ​​tylko 61% pracowników biurowych myło ręce ciepłą wodą z mydłem po przejściu do toalety.

Warto wiedzieć: Obowiązkowe testy na COVID dla opiekunek żłobków i przedszkoli?

Sonda
Powinienieś!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki