Tych słów nie powinno się mówić choremu. Powstał spis "nigdy-słów"
Rozmowa z chorym nie zawsze jest łatwa. Wiele osób nie ma pojęcia co powiedzieć, ani czego lepiej nie mówić. Z tego powodu naukowcy postanowili stworzyć listę zwrotów, których lepiej unikać podczas rozmowy z pacjentem.
Choroba, jak i leczenie to ciężki czas dla pacjenta. Jednak często nie tylko on cierpi z tego powodu, ale również jego rodzina i najbliżsi. Całe życie nagle odwraca się o 180 stopni i mocno zmieniają się priorytety.
Unikaj tego w rozmowie z chorym. Postaw na szczery dialog
Jednak obecność bliskich jest ważna dla każdego chorego, w szczególności, jeśli jego choroba jest nieuleczalna. Chcąc odwiedzić pacjenta i dowiedzieć się nieco o jego samopoczuciu, wiele osób zapyta "jak się czujesz?".
Co ciekawe ten zwrot jest często ostatnim, na co chcą odpowiadać chorzy. Również fałszywe pocieszanie i tak zwane białe kłamstwa są często przez nich uznawane jako szczególnie irytujące.
Konieczne będzie angażowanie się w szczery dialog z chorym, co stało się ogromnym wyzwaniem klinicznym. Trzeba więc będzie szczerze opowiadać o naturze, celu i czasie terapii i ustalić realistyczne oczekiwania pacjenta. W końcu choroba często niesie za sobą strach, intensywne emocje, brak wiedzy medycznej, ból i często niestety niebalistyczną nadzieję.
Czasem wystarczy jedno słowo, by przestraszyć lub pozbawić mocy pacjentów zmagających się z ciężkimi chorobami.
Czego lepiej nie mówić pacjentom? Lista zakazanych słów
W "Mayo Clinic Proceedings" pojawiła się ciekawa praca dotycząca tego, jak powinno się rozmawiać z chorymi. Badacze i medycy z Texas A&M University opracowali listę zwrotów, które nazwali "never words" (przyp. red. nigdy słowa).
Są to wyrażenia, których lepiej unikać podczas rozmowy z chorymi. Co więcej, ta lista dotyczy nie tylko rodziny i przyjaciół, ale również personelu medycznego.
Poważna choroba to nie tylko cierpienie fizyczne, ale także emocjonalne. Zachowanie lekarza, w tym komunikacja werbalna i niewerbalna, może zaostrzyć lub zmniejszyć cierpienie emocjonalne. Ciężko chorzy pacjenci i ich rodziny są ze zrozumiałych powodów przestraszeni. Wsłuchują się dosłownie w każde słowo, które wypowiada lekarz. Zachowanie lekarza, w tym jego komunikacja werbalna i niewerbalna, może zaostrzyć lub złagodzić cierpienie emocjonalne
– dr Leonard Berry, profesor marketingu z Texas A&M University.
Jakich więc zwrotów nigdy nie używać:
- Nie możemy już nic więcej zrobić
- Już się jej/jemu nie poprawi.
- "Wycofanie opieki"
- Czy chcesz, żebyśmy zrobili wszystko?
- Wszystko będzie w porządku
- "Walka" lub "bitwa"
- Nie rozumiem, dlaczego tak długo czekałeś/aś z pójściem do lekarza
- Co robili/myśleli twoi inni lekarze?