Tomasz Kot jako Zbigniew Religa apeluje o oddawanie narządów
W sobotę rusza reklama wspierająca akcję społeczną promującą dawstwo narządów po śmierci. Występuje w niej Tomasz Kot, który wcielił się w Zbigniewa Religę. Apeluje on o oddawanie narządów.
Marek Biskup, założyciel agencji badawczej Kantar Polska i pomysłodawca akcji opowiada o kampanii:
- To dla mnie bardzo osobista kampania. Półtora roku temu w wyniku błędu lekarskiego straciłem płuca. W trybie nagłym transplantolodzy z Zabrza uratowali mi życie, wykonując innowacyjny, ryzykowny zabieg przeszczepu płuc. Dowiedziałem się wtedy, że głównym powodem niskiej liczby przeszczepianych organów w Polsce jest brak zgody rodzin na pobranie narządów - opisuje.
Polecamy: TRANSPLANTACJA. Przeszczep - szansa na nowe życie
Ludzie się zgadzają
Według sondażu zrealizowanego przez Kantar Polska w ramach budżetu partycypacyjnego Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii tylko 17 proc. Polaków rozmawiało z bliskimi o możliwości pobrania od nich narządów po śmierci, 7 proc. jest temu zdecydowanie przeciwne, a 14 proc. wyraża umiarkowany sprzeciw.
90 proc. rodzin po rozmowie z koordynatorem udziela autoryzacji na pobranie narządów ich zmarłych bliskich. Ponad połowa (55 proc.) jako motywację podaje chęć uratowania życia innych osób.
Akcję wspiera Tomasz Kot
Akcja jest oparta na ujęciach z filmu „Bogowie” z Tomaszem Kotem w roli wybitnego chirurga Zbigniewa Religi. To właśnie Religa przeprowadził pierwszy w Polsce przeszczep serca.
Porady eksperta