Ten pomysł ma zniechęcić młodych ludzi do alkoholu. "Pomoże w dokonywaniu zdrowszych wyborów"
Alkoholizm wśród młodych dorosłych to już plaga i to nie tylko w Wielkiej Brytanii. Jednak to właśnie tamtejsi badacze wpadli na pomysł, który - być może - zniechęci ich do picia bez umiaru. Skuteczność tej metody właśnie potwierdziły badania. A jest ona zaskakująco prosta.
Autorami tego odkrycia są naukowcy z University of Stirling - szkockiej uczelni publicznej.
Badacze doszli do wniosku, że dobrym miejscem do tego, by informować młodych ludzi o szkodliwości alkoholu są ... jego opakowania. A konkretnie - butelki, na których umieszczono stosowne etykiety (podobne do tych, jakie od dawna umieszczane są na opakowaniach papierosów). Naukowcy twierdzą, że odpowiednio zaprojektowana etykieta może aż pięciokrotnie zmniejszyć atrakcyjność alkoholu dla młodych ludzi, a więc przekonać ich do tego, by pili mniej.
Na czym polegał eksperyment?
Naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym uczestniczyło 1360 osób w wieku 18-35 - wszyscy zadeklarowali wcześniej, że lubią alkohol i często po niego sięgają. W jego trakcie wykorzystali butelki popularnej wódki, na których umieścili różne napisy - od tekstów typu "alkohol powoduje raka jamy ustnej" po grafiki i zdjęcia osób, które zwijają się z bólu.
Następnie wszystkie butelki pokazano uczestnikom i zadano im pytania dotyczące ich stosunku do butelek wódki bez ostrzeżeń (odpowiadali na nie uczestnicy z grupy kontrolnej), a także butelek z ostrzeżeniami o szkodliwości alkoholu napisanych małym druczkiem, dużym tekstem, oraz ostrzeżeń graficznych. Użytkownicy mieli zaś ocenić, które z tych opakowań są dla nich najmniej, a które najbardziej atrakcyjne.
Zaskakujące efekty
Co się okazało? Aż dwie piąte osób uczestniczących w badaniu nigdy wcześniej nie dostrzegło na opakowaniu alkoholu informacji związanych ze zdrowiem, a trzy czwarte osób rzadko lub nigdy nie czytało lub nie przyglądało się im uważnie.
Uczestnicy zadeklarowali silne poparcie dla umieszczania na etykietach informacji dotyczących składu produktu i jego wpływu na zdrowie. Co więcej, produkty zawierające ostrzeżenia były częściej postrzegane jako nieatrakcyjne i nieakceptowane społecznie, miały też pozytywny wpływ na przekonania i zachowania związane z alkoholem.
A osoby, które widziały graficzne i zdjęciowe ostrzeżenia o zagrożeniach dla zdrowia związanych z piciem alkoholu aż pięć razy częściej postrzegały napój jako nieatrakcyjny i społecznie nieakceptowalny, niż osoby z grupy kontrolnej, które oglądały butelkę ze zwykłymi etykietami (mniej skuteczne były ostrzeżenia napisane małym drukiem).
Ogółem młodzi ludzie, którzy oglądali umieszczone na butelkach etykiety ostrzegawcze byli od 8 do 11 razy bardziej niż grupa kontrolna skłonni zrezygnować z alkoholu lub ograniczyć jego ilość.
Jak powiedział jeden z autorów badania, Daniel Jones, wyniki sugerują, że etykiety ostrzegawcze na napojach alkoholowych mogą pomóc ludziom w dokonywaniu zdrowszych wyborów. "W szczególności duże ostrzeżenia obrazkowe lub tekstowe mogą pomóc w przeciwdziałaniu atrakcyjności i społecznej akceptacji produktów alkoholowych, jednocześnie zwiększając świadomość zagrożeń" - powiedział. „Wyniki badań wskazują, że ostrzeżenia mogą potencjalnie prowadzić do zmniejszenia spożycia i związanych z tym szkód”. - podsumował.
Polecany artykuł: