Stomicy a koronawirus. Jak odebrać sprzęt stomijny podczas kwarantanny?
Epidemia koronawirusa utrudnia życie osobom ze stomią: wiele z nich zadaje sobie pytanie, jak odebrać sprzęt stomijny, kiedy z powodów zdrowotnych nie powinno się wychodzić z domu?
Spis treści:
- Stomicy a koronawirus: zalecana ostrożność
- Stomicy a koronawirus: jak zlecić wysyłkę sprzętu
- Stomicy a koronawirus: lepiej nie zwlekać z zamówieniem
Pacjenci ze stomią to często osoby ze zdiagnozowanymi chorobami nowotworowymi, nieswoistym zapaleniem jelit czy chorobą Leśniowskiego-Crohna. To schorzenia przy których zalecana jest szczególna ostrożność ze względu na zmniejszoną odporność (wynikającą zarówno ze stanu zdrowia, jak i z przyjmowanych leków immunosupresyjnych), większe ryzyko zakażenia oraz zdecydowanie cięższy przewidywany przebieg infekcji COVID-19.
Takie osoby szczególnie rygorystycznie powinny przestrzegać zaleceń higienicznych i epidemiologicznych, w tym najważniejszego: by wychodzić z domu tylko wtedy, gdy jest to naprawdę niezbędne.
Stomicy a koronawirus: zalecana ostrożność
Niestety - jak podkreślają przedstawiciele Fundacji STOMAlife, trwająca epidemia koronawirusa stwarza osobom ze stomią szczególne problemy, gdyż znacząco utrudnia możliwość regularnego odbierania sprzętu stomijnego.
Fundacja STOMAlife podkreśla, że pacjenci odbierający sprzęt stomijny mogą, a w obecnej sytuacji nawet powinni, skorzystać z zaopatrzenia z dostawą do domu. Całą procedurę znacznie upraszcza posiadanie e-zlecenia, ale jeśli chory posiada zlecenie na starym druku, również ma taką możliwość.
- Apelujemy do pacjentów, aby w obecnej sytuacji, nie pozostawiali kwestii zaopatrzenia w sprzęt stomiiny na ostatnią chwilę, z uwagi na możliwość wystąpienia utrudnień logistycznych. A co za tym idzie braku dostępności konkretnego sprzętu stomijnego w dotychczasowym punkcie realizacji zleceń.
Mogą wystąpić trudności w realizacji dostaw, zarówno od producentów do sklepów medycznych, jak i dostaw do domu. Musimy też pamiętać o ryzyku ograniczenia dostępności do samych sklepów medycznych. Pomyślmy o tym już teraz i nie czekajmy na ostatnią chwilę ze złożeniem zapotrzebowania na niezbędne produkty medyczne.
Wystarczy się upewnić, że wybrany przez państwa sklep jest czynny i czy realizuje zlecenia wysyłkowo. - wyjaśnia w komunikacie prasowym Dorota Minta, prezes Fundacji STOMAlife.
Prezes Fundacji STOMAlife Dorota Minta podkreśla iż, w przypadku problemów Fundacja służy wsparciem pod numerem bezpłatnej infolinii: 800 633 463
Stomicy a koronawirus: jak zlecić wysyłkę sprzętu
Przedstawiciele Fundacji STOMAlife radzą, by - w celu realizacji zaopatrzenia drogą wysyłkową - zadzwonić do wybranego sklepu medycznego i jeżeli jest to zlecenie wystawione w nowym trybie lub jego kontynuacja, ustalić z przedstawicielem sklepu sposób postępowania. Przed wykonaniem telefonu należy przygotować nr PESEL i nr zlecenia.
Sklep przyjmie zlecenie do realizacji i wyśle sprzęt pod wskazany adres. Pamiętajmy, aby upewnić się, że zamówiliśmy właściwy sprzęt, a sklep posiada aktualny adres wysyłki.
Procedura wygląda inaczej w przypadku osób, które otrzymały zlecenie na starym druku. Wtedy należy wysłać pocztą druk zlecenia wraz z kartą zaopatrzenia, do wybranego sklepu i dopiero wówczas zostanie zrealizowana wysyłka sprzętu.
Stomicy a koronawirus: lepiej nie zwlekać z zamówieniem
Dorota Minta apeluje, by nie odkładać zamówienia na ostatnią chwilę. W komunikacie Fundacji czytamy: "Pamiętajmy o mogących się pojawiać coraz większych utrudnieniach w dostępie do służb medycznych - zgodnie z wytycznymi NFZ w ramach prewencji do lekarza POZ dzwonimy po receptę, czy zlecenie. W przypadku nowego zlecenia będziemy musieli odebrać z przychodni część drukowaną.".
- Jedynie podczas wizyty w gabinecie lekarz anuluje nam obecnie otwarte w realizacji zlecenie i wystawi nowe. Z nowym zleceniem można się udać ponownie do dowolnie wybranego punktu, jednak taki scenariusz powinien tym bardziej spowodować, aby nie odwlekać realizacji zaopatrzenia na ostatnią chwilę – dodaje Dorota Minta.
Dodatkowym argumentem zadbania o zaopatrzenie z wyprzedzeniem jest system realizacji e-zlecenia. W przypadku, gdy pacjent ma już otwarte zlecenie w konkretnym sklepie medycznym tzw. w trakcie realizacji a sklep zostanie zamknięty lub nie będzie miał sprzętu, to wówczas pacjent musi udać się ponownie do lekarza POZ lub specjalisty i poprosić o wystawienie nowego zlecenia (uzyskuje się nowy kod).
Wszelkie wątpliwości związane z leczeniem pacjenci powinni konsultować z lekarzem prowadzącym, wybierając kontakt telefoniczny.
Istotną informacją dla chorych leczonych immunosupresyjnie jest fakt, że nie zaleca się przerywania leczenia farmakologicznego, ani odwoływania planowanych wizyt u lekarza. Natomiast pacjenci, którzy są w remisji w następstwie leczenia innego, niż immunosupresyjne, powinni przesunąć planowe wizyty kontrolne na termin późniejszy-po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego.
Więcej o wirusie z Chin