Poradnik dla pacjentów "Razem dla Zdrowia", czyli jak uniknąć pułapek systemu
Powstał poradnik dla pacjentów "Razem dla Zdrowia", w którym specjaliści w prostych słowach wyjaśniają, jak się poruszać w systemie ochrony zdrowia w Polsce. W poradniku znajdują się najbardziej typowe problemy polskich pacjentów oraz sposoby na ich unikniecie lub rozwiązanie, np. co zrobić, gdy pacjent jest niesłusznie odsyłany do innej przychodni z powodu rejonizacji, albo jak szybko i skutecznie znaleźć pomoc medyczną, nawet w nocy czy święta. Sprawdź, co zawiera poradnik "Razem dla Zdrowia" i gdzie jest dostępny.
Poradnik dla pacjentów "Razem dla Zdrowia" został opracowany przez samorządy lekarzy, pielęgniarek i położnych oraz aptekarzy we współpracy ze środowiskiem pacjenckim, którzy tworzą nieformalną koalicję "Razem dla Zdrowia". Poradnik ma pomóc pacjentom poruszać się w systemie opieki zdrowotnej w Polsce, ponieważ ci mają ograniczony dostęp nie tylko do świadczeń zdrowotnych, lecz także do informacji. Od 31 marca 2016 roku poradnik jest dostępny pod adresem www.razemdlazdrowia.pl.
Poradnik dla Pacjentów "Razem dla Zdrowia"
Poradnik dla Pacjentów "Razem dla Zdrowia" zawiera wiele praktycznych informacji, m.in. fakty o dostępie do opieki zdrowotnej, które warto znać.
Z opracowania można się dowiedzieć na przykład, że w Polsce nie ma rejonizacji - pacjent może chodzić do lekarza POZ, specjalisty, na badania, rehabilitację czy do szpitala do każdego świadczeniodawcy posiadającego umowę z NFZ w całej Polsce.
Autorzy poradnika w przystępny sposób podpowiadają, jak nie wpaść w pułapki systemu, np. co zrobić, gdy cały czas odsyła się pacjenta, informując, że to nie jego rejon.
Jeżeli chory jest odsyłany z informacją, że to nie jest jego rejon, należy skontaktować się z kierownictwem placówki oraz zgłosić ten fakt do Rzecznika Praw Pacjenta lub oddziału wojewódzkiego NFZ. Nie można dać się zbyć argumentem o rejonizacji!
Poza tym w poradniku jest zaznaczone, że pacjent w stanie zagrożenia życia lub zdrowia nie musi okazywać ubezpieczenia zdrowotnego. Ma prawo do natychmiastowej pomocy nawet wtedy, gdy system eWUŚ nie potwierdzi jego prawa do świadczeń zdrowotnych.
Autorzy poradnika zaznaczają także, że skierowanie do specjalisty jest ważne tak długo, jak świadczenie nie zostanie zrealizowane.
W poradniku znajduje się także wiele innych najbardziej typowych problemów polskich pacjentów oraz sposoby na ich unikniecie lub rozwiązanie.
W poradniku znajdują się także podstawy wiedzy o systemie ochrony zdrowia - komu przysługuje prawo do świadczeń, informacje o Podstawowej Opiece Zdrowotnej (POZ), o świadczeniach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w POZ (czyli jak szybko i skutecznie znaleźć pomoc medyczną, nawet w nocy czy święta). Pacjent może poznać także zasady przyjmowania chorych w placówkach specjalistycznych – wiedza ta może sprawić, że będziemy na poradę, badanie czy zabieg czekać krócej.
Pacjent może także poznać zasady leczenia w szpitalu. Na przykład, nierzadką praktyką jest odsyłanie osób zakwalifikowanych do leczenia szpitalnego po wykonanie badań przed przyjęciem. Z poradnika można się dowiedzieć, że te badania ma obowiązek wykonać szpital, który będzie prowadzić leczenie.
Poza tym opracowanie zawiera zasady zapisywania na listę oczekujących do lekarzy specjalistów, na badania lub zabiegi szpitalne. Opisano, jak w praktyce wygląda szybka ścieżka onkologiczna, opieka długoterminowa i paliatywna oraz rehabilitacja. Z poradnika można się dowiedzieć, które zabiegi stomatologiczne są refundowane przez NFZ i kiedy jest gwarantowane leczenie ortodontyczne wad zgryzu. Nie brakuje informacji o leczeniu za granicą i Zintegrowanym Informatorze Pacjenta.
Na końcu poradnika można znaleźć słowniczek, który w przystępny sposób wyjaśnia skomplikowane pojęcia z zakresu systemu ochrony zdrowia, a także linki do przydatnych stron, np. do listy oczekujących na świadczenia.
Polecany artykuł:
Porady eksperta
Polecany artykuł: