Papier toaletowy i bielizna pomogą wykryć raka? Niezwykła akcja sieci marketów
Papier toaletowy i bielizna jako wsparcie przy wykrywaniu nowotworów? To nie jest scenariusz science fiction, ale nowy pilotażowy program profilaktyczny, nad którym pracuje system opieki zdrowotnej.
Bielizna i papier toaletowy w służbie zdrowia
National Health Service, brytyjski system zdrowia znany szeroko za pomocą skrótu NHS, jest na etapie prowadzenia rozmów z supermarketami i producentami środków higienicznych. Cel to wprowadzenie do obiegu szczególnego rodzaju papieru toaletowego i bielizny. Cała akcja ma służyć zwiększeniu wykrywalności nowotworów, takich jak m.in. rak szyjki macicy czy rak jelita grubego.
Papier toaletowy pomoże wykryć raka
Na czym ma polegać niezwykłość papieru toaletowego i bielizny, które mają być pomocne we wczesnym wykrywaniu raka? Zgodnie z planami NHS, na podanych produktach mają być zamieszczane informacje o wczesnych objawach chorób. To bardzo istotne, ponieważ nowotwory wykryte wcześniej są łatwiejsze do leczenia i dają większe szanse na sukces.
Nowotwory to, obok chorób serca, dwie najczęstsze przyczyny zgonów na świecie. Najbardziej zabójcze są rak płuc, rak jelit, rak piersi i rak prostaty – zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii.
Profesor Mike Richards, który pracował w departamencie ds. nowotworów w brytyjskim Departamencie Zdrowia, a obecnie przewodniczy brytyjskiemu krajowemu komitetowi ds. badań przesiewowych, podkreślił, że szczególną bolączkę stanowi zbyt późna diagnostyka. Stąd też pomysł NHS na szeroko zakrojoną kampanię społeczną, która pozwoli dotrzeć z informacjami o wczesnych objawach nowotworów do szerokiego grona ludzi, w sposób bezpieczny i przystępny.
Wczesne wykrycie raka zwiększa szanse wyleczenia
Zwrócono uwagę na fakt, że dotychczas prowadzone kampanie uświadamiające już dziś dają efekty, w postaci zwiększonego zainteresowania badaniami przesiewowymi, a w efekcie – poprzez podejmowanie leczenia dzięki wczesnej diagnostyce.
Zainteresowanie udziałem w akcji zadeklarowała m.in. sieć Tesco, a także sieć Marks & Spencer. Ta ostatnia firma planuje umieścić informacje o raku piersi w 2 tysiącach przymierzalni w swoich sklepach.
Ponadto zamierzają na opakowaniach swojego markowego papieru toaletowego podawać listę objawów raka jelita grubego. W ten sposób ma zostać sygnowanych blisko 30 milionów rolek papieru toaletowego, we współpracy z organizacją charytatywną Bowel Cancer UK.