Oszustwo z udziałem znanego okulisty. Prof. Szaflik ostrzega pacjentów

2025-04-22 10:09

Prof. Jerzy Szaflik padł ofiarą oszustwa. Jego wizerunek, przy użyciu techniki deepfake, został bezprawnie wykorzystany do reklamy produktu, którego nigdy nie rekomendował – informuje "Rzeczpospolita".

Prof. Jerzy Szaflik w fałszywej reklamie. Nigdy nie słyszałem o tym leku
Autor: Getty Images & Marek Zieliński/Super Express Prof. Jerzy Szaflik w fałszywej reklamie. "Nigdy nie słyszałem o tym leku"

Prof. Jerzy Szaflik jest kolejnym znanym lekarzem, którego wizerunek został bezprawnie wykorzystany – dzięki technice deepfake – do reklamy nieznanego mu preparatu. Medyk nigdy nie polecał go swoim pacjentom.

O tym, że skradziono mój wizerunek i przypisano mi słowa, których nigdy nie wypowiedziałem, dowiedziałem się od pacjenta, który zadzwonił do mnie z pytaniem, czy rzeczywiście wystąpiłem w reklamie. Oczywiście zaprzeczyłem, ale zainteresowałem się sprawą

– powiedział prof. Jerzy Szaflik "Rzeczpospolitej".

Profesor jest znanym okulistą i specjalistą w dziedzinie leczenia chorób oczu. Był twórcą Banku Tkanek Oka w Warszawie, przez wiele lat sprawował też kierownictwo nad katedrą i kliniką okulistyki wydziału lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Jak podała gazeta, wizerunek profesora – i autorytet – został wykorzystany w nieprawdziwych reklamach i zmontowanych materiałach wideo, w których rzekomo miał zachęcać do przyjmowania preparatu, którego nigdy nie polecał swoim pacjentom.

Poradnik Zdrowie: Zdrowo Odpytani, odc. 3 okulistyka

Czym grozi odstawienie leków bez konsultacji z lekarzem?

"Okazało się, że rozpowszechniane są fałszywe informacje z nawoływaniem do zaprzestania dotychczasowego leczenia na rzecz przyjmowania innego preparatu, który rzekomo ma pomóc na wszelkie schorzenia związane ze wzrokiem" – wyjaśnia profesor.

W ocenie naukowca to „perfidne i podłe oszustwo, które może narazić pacjentów na utratę zdrowia”.

Miesiąc niestosowania leków w przypadku niektórych chorób oczu może bowiem doprowadzić do ślepoty lub znacznego ograniczenia widzenia

– wyjaśnia prof. Szaflik. 

Jak ustalono, w sprawie profesora wykorzystano materiały wideo z prawdziwych wywiadów z nim przeprowadzonych, montując je w jeden film – z użyciem animacji i podłożonym głosem. To klasyczny deepfake – wykonywany dzięki sztucznej inteligencji.

Czy lekarz może reklamować leki?

Zgodnie z prawem, lekarze ani osoby odgrywające role lekarzy nie mogą występować w reklamach leków i innych wyrobów medycznych, w tym suplementów diety. Co więcej, lekarze nie mogą też wykorzystywać swojego wizerunku do promowania produktów niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza, takich jak kosmetyki.

Mimo surowych zapisów prawnych, prof. Szaflik zauważa, że nie istnieją odpowiednie regulacje, które pozwoliłyby walczyć z fałszywymi reklamami leków i kradzieżą wizerunku samych lekarzy. Gdy część reklam jest blokowana i usuwana z mediów społecznościowych, natychmiast pojawiają się kolejne. W niektórych wykorzystano także wizerunek syna profesora, który także jest znanym okulistą.

Sprawa fałszywych reklam została zgłoszona policji i prokuraturze.

Poradnik Zdrowie Google News

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki