Oszustwo z udziałem znanego okulisty. Prof. Szaflik ostrzega pacjentów
Prof. Jerzy Szaflik padł ofiarą oszustwa. Jego wizerunek, przy użyciu techniki deepfake, został bezprawnie wykorzystany do reklamy produktu, którego nigdy nie rekomendował – informuje "Rzeczpospolita".

Prof. Jerzy Szaflik jest kolejnym znanym lekarzem, którego wizerunek został bezprawnie wykorzystany – dzięki technice deepfake – do reklamy nieznanego mu preparatu. Medyk nigdy nie polecał go swoim pacjentom.
O tym, że skradziono mój wizerunek i przypisano mi słowa, których nigdy nie wypowiedziałem, dowiedziałem się od pacjenta, który zadzwonił do mnie z pytaniem, czy rzeczywiście wystąpiłem w reklamie. Oczywiście zaprzeczyłem, ale zainteresowałem się sprawą
– powiedział prof. Jerzy Szaflik "Rzeczpospolitej".
Profesor jest znanym okulistą i specjalistą w dziedzinie leczenia chorób oczu. Był twórcą Banku Tkanek Oka w Warszawie, przez wiele lat sprawował też kierownictwo nad katedrą i kliniką okulistyki wydziału lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Jak podała gazeta, wizerunek profesora – i autorytet – został wykorzystany w nieprawdziwych reklamach i zmontowanych materiałach wideo, w których rzekomo miał zachęcać do przyjmowania preparatu, którego nigdy nie polecał swoim pacjentom.
Czym grozi odstawienie leków bez konsultacji z lekarzem?
"Okazało się, że rozpowszechniane są fałszywe informacje z nawoływaniem do zaprzestania dotychczasowego leczenia na rzecz przyjmowania innego preparatu, który rzekomo ma pomóc na wszelkie schorzenia związane ze wzrokiem" – wyjaśnia profesor.
W ocenie naukowca to „perfidne i podłe oszustwo, które może narazić pacjentów na utratę zdrowia”.
Miesiąc niestosowania leków w przypadku niektórych chorób oczu może bowiem doprowadzić do ślepoty lub znacznego ograniczenia widzenia
– wyjaśnia prof. Szaflik.
Jak ustalono, w sprawie profesora wykorzystano materiały wideo z prawdziwych wywiadów z nim przeprowadzonych, montując je w jeden film – z użyciem animacji i podłożonym głosem. To klasyczny deepfake – wykonywany dzięki sztucznej inteligencji.
Polecany artykuł:
Czy lekarz może reklamować leki?
Zgodnie z prawem, lekarze ani osoby odgrywające role lekarzy nie mogą występować w reklamach leków i innych wyrobów medycznych, w tym suplementów diety. Co więcej, lekarze nie mogą też wykorzystywać swojego wizerunku do promowania produktów niezwiązanych z wykonywaniem zawodu lekarza, takich jak kosmetyki.
Mimo surowych zapisów prawnych, prof. Szaflik zauważa, że nie istnieją odpowiednie regulacje, które pozwoliłyby walczyć z fałszywymi reklamami leków i kradzieżą wizerunku samych lekarzy. Gdy część reklam jest blokowana i usuwana z mediów społecznościowych, natychmiast pojawiają się kolejne. W niektórych wykorzystano także wizerunek syna profesora, który także jest znanym okulistą.
Sprawa fałszywych reklam została zgłoszona policji i prokuraturze.
