Odpowiednie zachowanie w sklepie w czasie pandemii
Główny Inspektor Sanitarny wydał zalecenia dla pracowników sklepów spożywczych. Czy koronawirus może przenosić się przez żywność? Jak powinien zachowywać się w sklepie klient, aby nie narażać siebie i personelu na niepotrzebne zagrożenie epidemią wirusa?
Czy koronawirus może przenosić się za pomocą żywności?
Nie - przynajmniej póki co nie ma na to dowodów. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) opublikował w dniu 9.03.2020 stanowisko, iż zgodnie z aktualną wiedzą nie ma dowodów na to, że żywność może być źródłem lub pośrednim ogniwem transmisji wirusa SARS COV-2.
Jednak nie oznacza to, że wirus nie może przeżyć na przedmiotach, których dotykamy w sklepie. Należy zachować odpowiednią higienę robiąc zakupy - nie brać rąk do buzi, nie próbować niczego, od razu po wyjściu ze sklepu zdezynfekować dłonie. Lepiej też płacić kartą płatniczą niż gotówką - na pieniądzach znajduje się bardzo dużo wirusów i bakterii.
Gdyby wirus znalazł się w produktach spożywczych zniszczy go odpowiednia ich obróbka - np. 30 minut w temperaturze 60 stopni Celsjusza.
Koronawirus na żywności?
Koronawirusy przenoszą się poprzez kontakt człowiek-człowiek (bezpośrednio), a więc przez styczność z wydzielinami zainfekowanej osoby (droga kropelkowa, ale również kał i mocz).
Możliwa jest także pośrednia transmisja wirusa, czyli poprzez kontakt z powierzchniami, na których znajdują się wydzieliny osoby zainfekowanej (w trakcie kichania czy kaszlu, dlatego tak ważne jest zasłanianie ust i nosa).
Na szczęście wirusa z powierzchni można zmyć środkami dezynfekującymi.
Zalecenia dla pracowników sklepów
WHO wydało specjalne zalecenia dla pracowników branży spożywczej. Pracownicy sklepów muszą myć ręce:
- Przed rozpoczęciem pracy;
- Przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona;
- Po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną;
- Po zajmowaniu się odpadami/śmieciami;
- Po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;
- Po skorzystaniu z toalety;
- Po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;
- Po jedzeniu, piciu, lub paleniu;
- Po kontakcie z pieniędzmi.
Zalecenia dla klientów
Klienci sklepów spożywczych powinni przede wszystkim pamiętać, aby zachowywać bezpieczny odstęp między sobą. Zaleca się przynajmniej 1 metr! Dodatkowo powinno się zachować higienę kasłania i kichania, nie brać rąk do ust, płacić kartą płatniczą, a nie gotówką.
Pobierz plakat i pomóż sąsiadowi!
Niehigienicznym zachowaniem jest przebieranie i dotykanie produktów, które są przeznaczone do spożycia bez mycia i obróbki termicznej (np. pieczywo, bułki, wyroby cukiernicze). Nie można także kasłać lub kichać w pobliżu tych produktów.
W domu należy od razu umyć ręce. Produkty należy poddać odpowiedniej obróbce termicznej oraz myciu. Należy myć ręce, narzędzia kuchenne, blaty, deski.
Jeśli to możliwe unikajmy kolejek, tłumów i długich zakupów.
Zachowanie w piekarni
Klienci powinni ustawiać się w kolejce do lady z zachowaniem odpowiedniego odstępu. Najlepiej, aby w małej piekarni przebywała jedna osoba, pozostali powinni czekać na zewnątrz. Należy zachować odpowiedni odstęp.
#RazemPrzeciwKoronawirusowi
Wycieczka do weterynarza?
Nie! Zarówno fizjoterapeuci, jak i lekarze specjaliści proszą, aby klienci poczekali z wizytami. Tyczy się to także wizyt w gabinetach weterynaryjnych.
W przypadku kolejki powinno się poczekać na zewnątrz, przy czym należy przyjść tylko wtedy, kiedy wymaga tego sytuacja. Odrobaczanie czy pobranie krwi mogą zaczekać w czasie pandemii.
Można także zadzwonić do weterynarz z prośbą o teleporadę - wtedy dowiemy się, czy można przyjść do kliniki. Nie powinny tam jednak iść osoby chore, z widocznymi objawami infekcji dróg oddechowych.
Czytaj więcej