Od dziś nie działa. Duże utrudnienia w dostępie do IKP
Już dziś wszyscy pacjenci staną przed nie lada wyzwaniem. W najbliższych dniach dostęp do Internetowego Konta Pacjenta oraz elektronicznych usług zdrowotnych będzie utrudniony. Tłumaczymy, jak można skorzystać z IKP mimo przeszkód.
Wkrótce będzie niemożliwe zalogowanie się do Internetowego Konta Pacjenta lub aplikacji gabinet.gov.pl za pomocą profilu zaufanego. Utrudnienia będą trwały od 19 do 20 stycznia z powodu prac serwisowych Centralnego Ośrodka Informatyki. Jak więc będzie można uzyskać dostęp do Internetowego Konta Pacjenta i innych e-usług w systemie ochrony zdrowia? Centrum e-Zdrowia przedstawia trzy alternatywne metody.
Co się dzieje z IKP?
Od piątku 19 stycznia od godz. 20 do soboty 20 stycznia do godz. 16 nie będzie możliwe logowanie się do e-usług w systemie ochrony zdrowia za pomocą profilu zaufanego. To oznacza, że nie będzie można zalogować się do aplikacji gabinet.gov.pl, Internetowego Konta Pacjenta, rejestrów i innych e-usług e-zdrowia, które są udostępniane przez Centrum e-Zdrowia. Nie będzie także możliwe wykorzystanie profilu zaufanego do podpisywania dokumentów.
Brak dostępu poprzez profil zaufany. Gdzie wystąpią utrudnienia?
Od piątku 19 stycznia od godz. 20 do soboty 20 stycznia do godz. 16 nie będzie możliwe logowanie się do e-usług w systemie ochrony zdrowia za pomocą profilu zaufanego - informuje Centrum e-Zdrowia. Te prace serwisowe dotyczą systemu e-zdrowie (P1), aplikacji gabinet.gov.pl, Internetowego Konta Pacjenta oraz innych e-usług e-zdrowia udostępnianych przez Centrum e-Zdrowia. Przypomina się, że w przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1), lekarz może wystawić dokument w wersji papierowej.
Alternatywne metody logowania
Pacjenci mają trzy alternatywne metody logowania, pomimo wyłączenia dostępu przez profil zaufany. Oto te trzy opcje:
- Można zalogować się poprzez aplikację mObywatel. Ważne jest, aby zainstalować i aktywować aplikację przed godziną 20:00 w piątek, 19 stycznia. Jeśli pacjent już dokonał pierwszego logowania, będzie mógł użyć wcześniej nadanego kodu PIN. Jeśli logowanie do aplikacji odbywa się po raz pierwszy podczas prac serwisowych profilu zaufanego, konieczne będzie potwierdzenie tożsamości za pomocą aplikacji mObywatel lub e-dowodu.
- Inna opcja to logowanie za pomocą e-dowodu.
- Trzecią możliwością jest logowanie za pomocą mojeID w wybranych bankach, takich jak iPKO, Inteligo w PKO BP, Pekao SA, BOŚ, BNP Paribas, VeloBank, Crédit Agricole, mBank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, Bank Spółdzielczy w Brodnicy, Kasa Stefczyka i banki spółdzielcze z Grupy BPS.
Źródło:
- ezdrowie.gov.pl
- twitter.com/CentrumeZdrowia