Nowe zasady działania restauracji i kawiarni. Wytyczne dla klientów i właścicieli
Od najbliższego poniedziałku zaczynają działać punkty gastronomiczne - znów będziemy mogli stołować się w restauracjach i pójść na kawę ze znajomymi. Ale na zupełnie nowych zasadach. Czego możemy się spodziewać w restauracjach, kawiarniach i barach, jakim wymaganiom muszą sprostać ich pracownicy, a o czym powinni pamiętać klienci?
Ministerstwo Rozwoju przygotowało wytyczne dotyczące funkcjonowania lokali gastronomicznych w trakcie epidemii koronawirusa w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i przedstawicielami branży gastronomicznej.
Tym, co cieszy zarówno właścicieli lokali, jak i klientów jest fakt, że usługi gastronomiczne będą świadczone zarówno na wynos, jak i na miejscu (przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy). Zostaną również otwarte strefy gastronomiczne w galeriach i centrach handlowych.
W wytycznych wskazano, że właściciel restauracji musi zapewnić takie warunki pracy, by możliwe było zachowanie bezpiecznych odległości między pracownikami - tam, gdzie tylko istnieje taka możliwość, do komunikacji należy wykorzystywać internet i telefony komórkowe.
Należy też zadbać o to, by bezpieczną odległość między sobą mogli zachować klienci i goście. Według ministerialnych wytycznych odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika). Osoby czekające w kolejce powinny zachować między sobą 2 metry dystansu.
Przy wejściu do lokalu wymagana jest dezynfekcja rąk, w wytycznych znalazł się również zapis, że dozowniki z płynem do dezynfekcji powinny znajdować się zarówno na sali (przy kasach lub punktach składania zamówień), jak i przy wyjściu z toalety.
W restauracjach, kawiarniach i barach powinny być regularnie dezynfekowane wszystkie powierzchnie, z którymi mają kontakt pracownicy i goście. Stolik trzeba zdezynfekować po każdym gościu.
Właściciel lokalu musi nie tylko ustalić maksymalną ilość gości, którzy w danym momencie mogą w nim przebywać, ale też dbać o to, by nie została przekroczona. Kucharze i kelnerzy powinni nosić rękawiczki i maseczki.
W przypadku obsługi na miejscu zamówienie musi być przyniesione na tacy, a taca zdezynfekowana od razu, gdy istnieje ryzyko, że może się na niej znajdować wirus (np. gdy ktoś w pobliżu kichnął). Dania na wynos wydawane będą w papierowych torbach, bez kontaktu z klientem - tace mogą być wydane na życzenie klienta.
Jeśli w trakcie zamówienia klient może skorzystać z ekranu do składania zamówień, musi mieć możliwość użycia dozownika z płynem do dezynfekcji rąk lub jednorazowych rękawiczek, a obsługa musi kilka razy dziennie przetrzeć powierzchnię ekranu.
Z sali jadalnej należy usunąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki); wydawać je będzie obsługa bezpośrednio do złożonego zamówienia.
Polecamy także:
- Większość z nas już przeszła koronawirusa? Nowe dane
- Nowe zasady wizyt u fryzjera i kosmetyczki
- Te klamki niszczą koronawirusa. Jak to możliwe?
- Chcesz schudnąć? Nadal możesz jeść, co lubisz. Wypróbuj nasz program dietetyczny
- Do kiedy maseczki będą obowiązkowe? Co grozi za brak maseczki?
- Jak bezpiecznie mierzyć ubrania w przymierzalniach?
- Ile osób naprawdę umarło z powodu epidemii?
- W Polce jest mniej udarów mózgu - ale to nie oznacza nic dobrego