Nadchodzą zmiany w rejestracji do specjalisty. Od czerwca nowe zasady
Kolejki do specjalistów to problem znany od lat. Nowa szefowa resortu zdrowia zapowiedziała zmiany. Wiemy, na czym będą polegać, a data wdrożenia pierwszych rozwiązań przypada na 1 czerwca 2024 roku.
Problem dostępności do specjalistów to kwestia złożona. W dużej mierze to nieodwołane przez pacjentów wizyty powodują opóźnienie w dostępie do świadczeń kolejnym osobom. Niemniej szukanie dodatkowych rozwiązań może przynieść korzyści. Na start Izabela Leszczyna ogłosiła zmiany w rejestracji.
E–rejestracja do specjalisty. Zmiany od 1 czerwca
Minister Zdrowia w wywiadzie dla Programu 3 Polskiego Radia poinformowała, że od 1 czerwca ruszy e-rejestracja do specjalistów. Na początku tylko do części z nich, a z czasem oferta będzie się poszerzać. Nie wiadomo jednak do których lekarzy najpierw będzie można zarejestrować się bez wychodzenia z domu.
System ma pozwolić również na sprawne odwoływanie wizyt, co stopniowo może poprawić sytuację i skrócić kolejki do specjalistów. Okazuje się, że to nie bez znaczenia, bo tylko w połowie ubiegłego roku nie wykorzystano prawie pół miniona terminów. Najczęściej zaniechania dotyczyły ortopedii, czy traumatologii narządu ruchu.
Kolejnym problemem jest niezrealizowanie umówionych wizyt u endokrynologów. Zaniedbania w tej kwestii są poważne, dlatego szefowa resortu ma nadzieję, że nowy system zmieni sytuację.
Centralna e-rejestracja. Musimy jeszcze poczekać
Na ten moment nie znamy szczegółów, nie wiadomo jak będzie wyglądał system i czy będzie także dostęp w wersji mobilnej. Czy rozwiązanie będzie dostępne przez Internetowe Konto Pacjenta, czy też będzie osobna platforma. Jak tylko pojawi się więcej szczegółów, poinformujemy o tym w kolejnej publikacji.
Zanim zapowiadana centrala ruszy, wciąż obowiązują stare zasady, a to oznacza, że umówienie wizyty u specjalisty odbywa się telefonicznie lub osobiście. Niezbędne jest także okazanie skierowania. Odwoływanie planowanych wizyt także jest możliwe za pomocą krótkiej rozmowy telefonicznej.
Dzwoniąc do przychodni, wystarczy wskazać imię i nazwisko lub numer pacjenta (jeśli dana placówka preferuje takie rozwiązania), podać datę planowanej wizyty i nazwisko lekarza. Nie trzeba podawać powodu.