Koronawirus: kiedy wzywać pogotowie, chorując na COVID-19?
Chorujesz na COVID-19? Może się zdarzyć, że stan twojego zdrowia pogorszy się i będziesz potrzebować fachowej pomocy medycznej. Kiedy wzywać pogotowie, chorując na COVD-19? Jakie procedury obowiązują w takim przypadku i co jest uzasadnionym powodem do wezwania karetki?
Nie wszyscy chorzy na COVID-19 muszą przebywać w szpitalu. Osoby chorujące bezobjawowo lub te z łagodnym bądź umiarkowanym przebiegiem choroby mogą dochodzić do zdrowia w domu. Może się jednak zdarzyć, że stan chorego gwałtownie się pogorszy i będzie konieczna pomoc medyczna. Co wtedy?
Spis treści
Koronawirus: kiedy wezwać karetkę?
Jak informuje na swojej stronie Ministerstwo Zdrowia, pogotowie ratunkowe można wezwać tylko w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Zgodnie z definicją podaną na stronie ministerstwa: „Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego (stan nagły) polega na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogarszania zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub uszkodzenie ciała lub utrata życia, wymagające podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych i leczenia. Może to być np.: napad drgawek, nagły silny ból brzucha, krwawienie z przewodu pokarmowego, silne krwawienie z dróg rodnych lub dróg moczowych, uraz lub zatrucie.”
W przypadku COVID-19 stanem, który może uzasadnić wezwanie pogotowia, jest:
- bardzo wysoka gorączka, gorączka z drgawkami i/lub objawami, które zwykle u danej osoby podczas gorączki nie występują
- silna duszność, uniemożliwiająca złapanie oddechu
- ostry ból w klatce piersiowej
- utrata przytomności, zaburzenia świadomości (związane np. z wysoką temperaturą).
Jakie procedury obowiązują podczas wzywania karetki?
By wezwać karetkę, dzwonimy pod numer 999 lub 112 z telefonu komórkowego. Telefon odbierze dyspozytor pogotowia lub numeru alarmowego.
- Przedstaw się i powiedz, w jakiej sprawie dzwonisz. Kluczową informacją w trakcie rozmowy jest ta, że sytuacja dotyczy chorego na COVID-19.
- Nie panikuj. Spokojnie i dokładnie opisz sytuację, podaj wiek chorego, opisz zwłaszcza objawy i ich nasilenie – podaj, ile czasu trwają, kiedy wystąpiły po raz pierwszy.
- Precyzyjnie odpowiadaj na zadane pytania, nie przerywaj.
- Jeśli coś się dzieje w trakcie rozmowy – np. chory traci oddech a ty nie wiesz, jak mu pomóc, powiedz o tym – dyspozytor szczegółowo wyjaśni ci, co robić.
- Podaj adres, pod który ma przyjechać pogotowie.
- Nie rozłączaj się pierwszy.
Warto wiedzieć, że ostateczną decyzję o tym, czy karetka zostanie wysłana, podejmuje dyspozytor medyczny pogotowia ratunkowego na podstawie informacji, udzielonych w trakcie rozmowy. Po ocenie sytuacji dyspozytor może odmówić wysłania karetki, musi jednak wtedy podać przyczynę odmowy i powiedzieć, co robić dalej.
Polecany artykuł: