Już trzy czwarte Polaków ma problem z dostaniem się do lekarza. Będzie jeszcze gorzej?
Pandemia koronawirusa pozbawiła nas i tak już niewystarczającej opieki lekarzy - jak dowodzi najnowszy sondaż, w okresie izolacji aż trzy czwarte Polaków odczuwa utrudnienia w bezpośrednich kontaktach z lekarzem i ma problem, by uzyskać poradę.
To, jak bardzo pandemia koronawirusa wpłynęła na dostępność lekarzy, pokazuje sondaż „Zachowania konsumentów podczas pandemii SARS-CoV-2” przeprowadzony przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat (zrealizowano je metodą CAWI na grupie 1000 Polaków, reprezentatywnej ze względu na płeć i wiek).
Z badania wynika, że niemal trzy czwarte Polaków bardzo odczuwa utrudnienia w bezpośrednich kontaktach z lekarzem, przy czym problem ten narastał wraz z upływem czasu.
Jak informują autorzy badania, w ciągu trzech miesięcy od wprowadzenia ograniczeń z powodu pandemii odsetek Polaków, którzy mają problem z uzyskaniem porady lekarskiej wzrósł o 16,7 punktów procentowych. W marcu z utrudnieniami spotkało się 57,0% pacjentów, w kwietniu 63,6%, a w maju dotknęły one już 73,7% Polaków.
W ostatnim tygodniu maja z lekarzem kontaktowało się ponad 1/3 respondentów. Prawie 2/5 badanych, którym w tym czasie udało się skorzystać z porady lekarskiej, odbyło wizytę w przychodni POZ, natomiast 35,6 proc. skorzystała ze zdalnej pomocy lekarskiej. W tym czasie wizytę w poradni specjalistycznej odbyło zaledwie 23,5 proc. ankietowanych.
Polecany artykuł:
W okresie epidemii za najbezpieczniejszą formę kontaktu z lekarzem ponad 2/5 ankietowanych uznało zdalną pomoc lekarską - wizytę w prywatnym gabinecie za bezpieczną uznaje zaledwie co piąty pacjent, jeszcze mniej osób (15.4%) nie boi się skorzystać z wizyty w przychodni POZ. 6,4% ankietowanych uważa, że żadna z wymienionych form kontaktu z lekarzem nie jest wystarczająco bezpieczna.
Za najbardziej potrzebną usługę telemedyczną w okresie epidemii koronawirusa uznano możliwość otrzymania e-recepty (stwierdziło tak aż 46,1%. respondentów). Na drugim miejscu znalazła się porada telefoniczna, która jest najbardziej potrzebną usługą telemedyczną zdaniem niemal co piątego pytanego.
Zbliżony odsetek badanych wskazał na możliwość otrzymania e-zwolnienia oraz możliwość odbycia wideorozmowy z lekarzem – odpowiednio: 10,9% i 10,5%. 4,0% ankietowanych wskazało, że żadna z wymienionych usług telemedycznych nie jest potrzebna.
- Przedłużające się ograniczenia w dostępie do lekarza dotykają już trzech czwartych Polaków. Pod koniec maja osób potrzebujących porady lekarskiej, lecz napotykających na utrudnienia było prawie o jedną czwartą więcej niż w marcu. Narastający problem ochrony zdrowia sygnalizuje również to, że dwie trzecie Polaków chciałoby skorzystać z porady lekarzy specjalistów - komentuje Rafał Piszczek, prezes Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat.
- Pod koniec maja więcej niż co trzeci pacjent uzyskał poradę w formie zdalnej - telefonicznie lub internetowo. To, jak widać, nie wystarcza, aby zadbać o zdrowie wszystkim pacjentów. Warto też zwrócić uwagę na to, że dla dwóch piątych respondentów porady zdalne są najbezpieczniejszą formą kontaktu z lekarzem. Na dodatek zdalna porada lekarska umożliwia szybkie uzyskanie e-recepty, czego potrzebę wskazał niemal co drugi uczestnik sondażu.- dodaje.
Polecany artykuł:
Porady eksperta