Jak szczepionka przeciw COVID-19 wpływa na psychikę? Badacze rozwiewają wątpliwości

2022-02-21 5:45

Jak dowodzą badania, których wyniki zaprezentowano na łamach „American Journal of Preventive Medicine”, szczepienia przeciwko SARS-CoV-2 chronią nie tylko ciało, ale również psychikę. Osoby zaszczepione przeciw COVID-19 mniej obawiają się zakażenia, pobytu w szpitali i śmierci, a w efekcie ich psychika jest w lepszym stanie.

Jak szczepionka przeciw COVID-19 wpływa na psychikę? Badacze rozwiewają wątpliwości
Autor: Getty Images

„Nasze badanie pokazuje ważne psychologiczne korzyści szczepień wychodzące poza zmniejszenie ryzyka ciężkiej choroby i śmierci związanych z COVID-19”- mówi kierujący pracami dr Jonathan Koltai.

Jak zwracają uwagę badacze, po wybuchu pandemii dramatycznie pogorszył się stan zdrowia psychicznego społeczeństwa i drastycznie wzrósł ogólny poziom odczuwanych przez ludzi lęków.

Powody to między innymi utrata pracy, gorszy dostęp do żywności, izolacja społeczna, trudna opieka nad bliskimi, nadużycia psychoaktywnych substancji, dyskryminacje rasowe.

Istotny wpływ na to zjawisko miał również lęk przed zachorowaniem i jego skutkami.

Badanie z udziałem ponad 8 tys. osób pokazało jednak, że u osób zaszczepionych przeciw COVID-19 poczucie zagrożenia infekcją spadło o 7,7 punktów procentowych, hospitalizacją - o 6,91 pkt proc., śmiercią - o 4,68 pkt. proc. Już jedna dawka szczepionki spowodowała zmniejszenie psychicznego stresu średnio o 7 proc.

Poradnik Zdrowie szczepienia przeciwko COVID-19

Zauważone przez badaczy pozytywne efekty szczepienia nie tylko utrzymały się, ale nawet wzmocniły w okresie co najmniej 8 tygodni od szczepienia.

Naukowcy zwracają uwagę, że nastawienie osób zaszczepionych zaczęło się silnie różnić od nastawienia osób, które zrezygnowały ze szczepionki, mimo, że przed szczepieniem trendy odnośnie stanu psychiki w obu grupach były podobne.

Twierdzą oni przy tym, że w obliczu rozprzestrzeniania się wariantu Omikron potrzebne jest zwiększenie liczby zaszczepionych osób osiągnięte m.in. dzięki komunikowaniu korzyści fizycznych i psychologicznych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki