Jak nie zarazić się koronawirusem w szkole? Są nowe rekomendacje

2021-09-02 7:27

Od 1 września obowiązują nowe wytyczne sanitarne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, opracowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia i z Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Co się w nich znalazło?

koronawirus w szkole
Autor: Getty Images

Ministerialne wytyczne to zbiór zaleceń i rekomendacji charakterze ogólnym i szczegółowym, których celem jest bezpieczna oraz higieniczna organizacja zajęć w warunkach epidemii. Zostały opublikowane na początku sierpnia, a zaczęły obowiązywać wraz z rozpoczęciem roku szkolnego. Podzielono je na zalecenia ogólne i szczegółowe.

Jak wygląda rehabilitacja po COVID-19?

W zaleceniach ogólnych znalazły się informacje dotyczące:

  • dezynfekcji (przed i po zajęciach mycie powierzchni detergentem lub dezynfekcja środkiem dezynfekującym),
  • higieny (częste mycie rąk lub dezynfekcja rąk, ochrona podczas kichania i kaszlu, unikanie dotykania oczu, nosa i ust),
  • wietrzenia (przed, po i w trakcie zajęć oraz przerw, a także w dni wolne od zajęć),
  • zachowywania dystansu społecznego (minimalna odległość między osobami: 1,5 m),
  • stosowania maseczek ochronnych (w przestrzeniach wspólnych, gdy nie można zachować dystansu).

Rekomendowane jest także szczepienie przeciw COVID-19 dla pracowników szkół i uczniów w określonych grupach wiekowych (obecnie przeciw COVID-19 szczepione mogą być dzieci starsze i nastolatkowie – w wieku od 12 do 18 lat i osoby pełnoletnie).

Opracowane przez ministerstwo zalecenia szczegółowe dotyczą natomiast organizacji zajęć, higieny, czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń i powierzchni, gastronomii, postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników.

Zgodnie z wytycznymi do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz taki, na którego nie został nałożony obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej.

Urzędnicy rekomendują - o ile to możliwe - ograniczenie korzystania z transportu publicznego na rzecz pojazdów prywatnych, przemieszczania się pieszo oraz rowerem czy hulajnogą, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na nich obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej.

Należy ograniczyć do niezbędnego minimum przebywanie w szkole osób z zewnątrz.

Opiekunowie odprowadzający dzieci mogą wchodzić do budynku szkoły lub na teren szkoły, ale zachowując określone zasady: jeden opiekun z dzieckiem/dziećmi, dystans od kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi minimum 1,5 m, dystans od pracowników szkoły minimum 1,5 m.

Rodzice mają obowiązek zaopatrzyć dziecko w maseczki, które powinno nosić nie tylko w przestrzeni publicznej (zgodnie z aktualnymi przepisami prawa), ale także w przestrzeni wspólnej szkoły, gdy nie ma możliwości zachowania dystansu. Uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni nosić maseczki w szkolnej przestrzeni wspólnej.

W rekomendacjach znalazł się również zapis o tym, że w szkole powinien być co najmniej jeden termometr bezdotykowy, dezynfekowany po użyciu w danej grupie.  Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38 st. C, kaszel, duszności), należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając minimum 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności pilnego odebrania ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu).

Urzędnicy zalecają, by szkoła zapewniła taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych, i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły.

W miarę możliwości, sale i węzły sanitarne powinny być wyznaczone dla poszczególnych klas w sposób umożliwiający zachowanie zasady dystansu społecznego. Jedna grupa uczniów (klasa) powinna przebywać w wyznaczonej i stałej sali, a do grupy przyporządkowani są ci sami nauczyciele, którzy nie prowadzą zajęć stacjonarnych w innych klasach.

W miarę możliwości należy ustalić indywidualny harmonogram/plan dnia (lub tygodnia) dla danej klasy, uwzględniający m.in. godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły, korzystanie z przerw, korzystanie ze stołówki szkolnej, zajęcia na boisku.

Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.

Infrastruktura szkoły, sprzęt i przybory sportowe muszą być regularnie czyszczone wodą z detergentem lub środkami dezynfekującymi. Przedmioty i sprzęty w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp.

Sale, części wspólne (korytarze) powinny być wietrzone co najmniej raz na godzinę, w czasie zajęć i podczas przerwy, a także w dni wolne od zajęć. Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu na terenie szkoły.

Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z zachowaniem dystansu od osób trzecich i zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej. Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego.

Zajęcia świetlicowe mają odbywać się w świetlicy szkolnej, w miarę możliwości w grupach uczniów z danej klasy oraz w razie potrzeby w innych salach dydaktycznych, które nie są wykorzystywane do bieżącej nauki.

Należy ustalić i upowszechnić zasady realizacji zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkole. Nie powinny odbywać się one w trakcie zajęć obowiązkowych szkoły, lecz po ich zakończeniu. Rekomenduje się organizację zajęć pozalekcyjnych w małych grupach.

Jeżeli w szkole są źródełka lub fontanny wody do picia, decyzja o ich użytkowaniu musi być poddawana bieżącej ocenie, która uwzględnia aktualną sytuację epidemiologiczną. Dopuszcza się udostępnianie urządzeń dystrybuujących wodę wodociągową do picia. Rekomenduje się korzystanie przez uczniów z bezdotykowych źródełek i fontann wody pitnej lub z innych dystrybutorów pod nadzorem opiekuna.

Korzystanie z posiłków powinno odbywać się w miejscach do tego przeznaczonych, zapewniających właściwe warunki sanitarno-higieniczne, zgodnie z zaleceniami w czasie epidemii. Spożywanie posiłków powinno odbywać się w tych samych grupach i z zachowaniem dystansu.

Odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 m chyba, że między stolikami jest przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika. Przy zmianowym wydawaniu posiłków konieczne jest czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie.

W razie braku innych możliwości organizacyjnych dopuszcza się spożywanie posiłków przez dzieci w salach lekcyjnych, z zachowaniem zasad bezpiecznego i higienicznego spożycia posiłku.

Dzieci mogą spożywać posiłki i napoje przyniesione z domu. Posiłki mogą być przynoszone w pojemnikach prywatnych i w nich spożywane.

Jak zapisano w wytycznych: "W ogólnych wytycznych nie jest możliwe uwzględnienie specyfiki każdej szkoły – małej i dużej, z regionów o zróżnicowanej sytuacji epidemicznej. Szkoły różnią się m.in. zasobami kadrowymi i związaną z tym samodzielnością w realizacji zadań wychowawczych, profilaktycznych oraz z obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej" . Wytyczne odnoszą się również do działań wychowawczych, profilaktycznych i wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie pandemii. "Należy je prowadzić w sposób, który zapewni ich optymalną skuteczność w ochronie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie reguł sanitarnych dostosowanych do sytuacji i potrzeb szkoły, do wymagań związanych z charakterem podejmowanych działań w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych lokalnych uwarunkowań" – czytamy w wytycznych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki