Europejski Dzień Praw Pacjenta. W ubiegłym roku rzecznik otrzymał ponad 95 tys. skarg

2025-04-18 11:37

18 kwietnia obchodzimy Europejski Dzień Praw Pacjenta. To idealna okazja do przypomnienia, że każdy pacjent ma prawo do ochrony swoich praw. W sytuacjach, w których czuje się pokrzywdzony, może zwrócić się o pomoc do Rzecznika Praw Pacjenta. W 2024 roku pacjenci złożyli ponad 95 tysięcy zażaleń.

Europejski Dzień Praw Pacjenta. W ubiegłym roku rzecznik otrzymał ponad 95 tys. skarg
Autor: Getty Images

Kontakt z Biurem RPP i charakterystyka zgłoszeń

Z informacji przekazanych PAP przez Biuro RPP wynika, że w ubiegłym roku 53 proc. interwencji telefonicznych dotyczyło świadczeń realizowanych w ramach leczenia szpitalnego, głównie w ramach SOR; 19 proc. świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej i 13 proc. w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Dotyczyły one m.in. zastrzeżeń do jakości leczenia i opieki pielęgnacyjnej, niezapewnienia ciągłości leczenia i długiego czasu oczekiwania na świadczenie.

W sumie w ubiegłym roku do Biura RPP wpłynęło 95 tys. zgłoszeń, które obejmowały różnorodne zapytania i skargi. Na ich podstawie RPP podjął 2322 interwencje wyjaśniające: 1350 interwencji pisemnych i 972 interwencje telefoniczne w podmiotach udzielających świadczeń zdrowotnych w indywidualnych sprawach pacjentów i w sytuacjach szczególnych.

Błędy medyczne, prawa i obowiązki lekarzy oraz pacjentów
Poradnik Zdrowie Google News

Bariery w zgłaszaniu naruszeń i działania RPP

Biuro RPP zaznaczyło, że pacjenci nie zgłaszają wszystkich naruszeń, więc wszechstronna ocena tego, czy prawa pacjenta są przestrzegane jest utrudniona. Według Biura, przyczynia się do tego niska waga niektórych naruszeń w porównaniu do udzielanych świadczeń, potrzeba zachowania pozytywnych relacji z personelem medycznym, powody osobiste i poczucie wstydu.

Pacjenci często nie są świadomi swoich praw. W wielu przypadkach nie zgłaszają naruszeń, ponieważ nie zdają sobie sprawy, że takie miały miejsce lub nie są świadomi możliwości ich zgłoszenia. Uniemożliwia to stworzenie kompletnego obrazu przestrzegania praw pacjenta w Polsce wyłącznie w oparciu o zgłoszenia pacjentów

- podkreśliło Biuro RPP.

W 2024 r. RPP wszczął także 417 postępowań w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów. Wydał jednocześnie 364 decyzje merytoryczne. W 170 przypadkach uznał praktyki stosowane przez podmiot za naruszające zbiorowe prawa pacjentów.

Prawa pacjenta

Co roku 18 kwietnia Europejski Dzień Praw Pacjenta obchodzony jest we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Europejska karta praw pacjenta (EKPP) zawiera 14 praw. To prawo do profilaktyki, dostępu do opieki medycznej, do informacji, do wyrażenia zgody, do wolnego wyboru, do prywatności i poufności.

To także prawo do poszanowania czasu pacjenta, przestrzegania norm jakościowych, do bezpieczeństwa, do innowacji, do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu, do leczenia dostosowanego do potrzeb, do zażaleń, do rekompensaty, do podejmowania działań leżących w interesie ogółu, do działalności na rzecz przysługującym pacjentom praw, do uczestnictwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej.

Zgodnie z konstytucją każdy, niezależnie od swojej sytuacji materialnej, powinien mieć zapewniony równy dostęp do świadczeń zdrowotnych, które są opłacane ze środków publicznych. Warunki i zakres takiej opieki określa ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Niektórym grupom przysługują szczególne przywileje. To np. kobiety w ciąży, które są przyjmowane w gabinetach lekarzy specjalistów poza kolejką oczekujących oraz dzieci i seniorzy, którym przysługują darmowe leki z wykazu ministra zdrowia.

Wszystkim chorym pomoc powinna być udzielana zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i poszanowaniem godności. Pacjenci mają prawo do tajemnicy lekarskiej, informacji o swoim stanie zdrowia, wyrażania zgody na leczenie czy obecności osoby bliskiej.

Prawem chorego jest także przejrzysta procedura ustalenie terminu przyjęcia w sytuacji, gdy pomoc lekarza nie może być udzielona w momencie zgłoszenia. Kwestie te reguluje Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Gdzie złożyć skargę?

800-190-590 to bezpłatny ogólnopolski numer infolinii, na który mogą zadzwonić wszyscy, którzy chcą uzyskać informację dotyczącą praw pacjenta oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Eksperci Biura RPP informują o sposobach rozwiązania zgłaszanego problemu, np. podając praktyczne wskazówki, pomagają rozwiać wątpliwości co do ewentualnego naruszenia praw pacjenta, o drogach dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia. Informują także o możliwościach otrzymania świadczenia w ramach funduszy: kompensacyjnego zdarzeń medycznych, szczepień ochronnych i badań klinicznych.

Pacjent w przypadku naruszenia przysługujących mu praw może też wnieść skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia. NFZ odpowiada wyłącznie za nadzór nad tymi placówkami, które przyjmują pacjentów w ramach umów z Funduszem.

Pacjenci mogą zgłaszać skargi do NFZ m.in. w sytuacji, gdy odmówiono im konsultacji lekarskiej czy zapisania do lekarza albo kazano zapłacić za pomoc, którą powinni otrzymać bezpłatnie. NFZ nie ocenia decyzji medycznych podejmowanych w procesie leczenia. W tym zakresie skargi można kierować do RPP.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki